Om huishoudens en andere 'kleinverbruikers' in 2022 al te helpen bij het betaalbaar houden van de energierekening, ontvingen zij van het kabinet € 190,- korting op de energiekosten van november en december. Deze korting kreeg je in november én december via de energieleverancier uitbetaald waar je op 1 november en 1 december een stroomcontract hebt.
Op deze pagina vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over deze energiemaatregel.
Je ontving deze korting als je een actieve kleinverbruikaansluiting voor stroom hebt. Deze stroomaansluiting moet de hoofdaansluiting van de woning of het gebouw zijn. Het gebouw met deze aansluiting moet daarnaast bedoeld zijn om te wonen of werken; we noemen dit een verblijfsfunctie. Voor aansluitingen zonder een verblijfsfunctie, zoals een garagebox of tuinhuisje, kreeg je geen korting.
Had je alleen een gascontract bij ENGIE? Dan ontving je de korting niet van ENGIE, maar van de energieleverancier waar je wel een stroomcontract had of hebt. Uiteraard moest jouw stroomaansluiting dan wel voldoen aan de voorwaarden die hierboven beschreven staan.
Je kreeg de korting van de energieleverancier waar je een stroomcontract hebt. Had je contracten voor meerdere stroomaansluitingen die in aanmerking kwamen, dan ontving je per aansluiting € 190,-.
Had je nog achterstallige betalingen van eerdere maanden? Dan hebben we dat verrekend met het uitbetalen van de € 190,-. Het kan dus zijn dat je dan minder of helemaal geen korting kreeg uitbetaald.
Over het uitbetalen van de korting
Begin november en december heb je bericht van ons ontvangen met informatie over het uitbetalen van de € 190,- in november en in december. Als je geen bericht hebt ontvangen, dan kwam je volgens onze gegevens niet in aanmerking voor de korting. Heb je meerdere aansluitingen bij ons die in aanmerking kwamen voor de korting? Je hebt in november en december een aparte factuur ontvangen waarop je ziet voor welke aansluiting(en) je de € 190,- hebt ontvangen.
Was je op 1 november 2022 klant bij ons? Dan heb je de eerste € 190,- (eventueel verrekend met nog achterstallige betalingen) inmiddels via ons ontvangen. Was je op 1 december 2022 ook nog klant, dan heb je de tweede € 190,- inmiddels ook ontvangen. Voor de uitbetalingen in november en december hebben wij je een aparte factuur gestuurd. Hierop kun je zien voor welke aansluiting(en) je de € 190,- ontvangt.
Hebben wij geen rekeningnummer van je? Dan heb je van ons bericht gehad met de vraag jouw rekeningnummer aan ons door te geven.
Ja, wij incasseerden in november en december (net als in andere maanden) gewoon jouw normale termijnbedrag als je via automatisch incasso betaalt. Wij hebben jouw termijnbedrag in november en december dus niet verlaagd.
Overige vragen
Als je nog achterstallige betalingen bij ons hebt, hebben wij dit eerst verrekend voordat we je de korting uitbetaalden. Bleef er na het verrekenen nog een bedrag over, dan heb je dit ontvangen op je rekening.
De energieleverancier waar je op 1 november 2022 een stroomcontract mee had, betaalde jou de tegemoetkoming over november. Jouw stroomaansluiting moet wel voldoen aan de voorwaarden voor deze regeling (zie vraag: Voor wie gold deze regeling?). De energieleverancier waar je op 1 december 2022 een stroomcontract mee had, betaalde jou de tegemoetkoming over december.
Als je op de 1e dag van de maand een energiecontract voor stroom had, kreeg je voor die maand de korting. Dat regelde jouw energieleverancier. Ook als je in de tussentijd bent verhuisd en misschien ook bent overgestapt naar een andere leverancier.
Browserupdate aangeraden
Je browser wordt niet meer ondersteund. Gebruik Edge, Safari, FireFox of Chrome om Engie optimaal te kunnen gebruiken.