Man zit ontspannen op de bank in een woonkamer en gebruikt zijn smartphone, symbool voor gemak bij het regelen van energie via ENGIE

Digitale toegankelijkheid

ENGIE is er voor iedereen.

Wij vinden dan ook dat iedereen onze digitale diensten zelfstandig moet kunnen gebruiken. Ook als je een beperking hebt. Daarom gaan wij onze diensten verbeteren. Hiervoor volgen wij de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Op deze pagina hebben we voor je samengevat hoe toegankelijk onze digitale diensten nu zijn en hoe wij ze gaan verbeteren. Klik op de knop om de hele toegankelijkheidsverklaring te lezen.

Download hier onze toegankelijkheidsverklaring

Hoe toegankelijk zijn we nu?

Op dit moment voldoen onze digitale diensten voor een deel aan de toegankelijkheidsstandaard. Hieronder vind je stand van zaken per onderdeel.
Icoon van een laptop

Onze websites

engie.nl, energie.engie.nl en de website om het contract te verlengen zijn voor het grootste deel toegankelijk. Onder andere de toetsenbordnavigatie, het kleurcontrast en de toegankelijkheid van formulier moeten verbeterd worden.

Icoon van een tablet

Klantportaal MijnENGIE

Ook ons klantportaal MijnENGIE is voor het grootste deel toegankelijk. Het inloggen, de grafieken en de interactieve onderdelen zijn nog niet voor iedereen even toegankelijk.

Icoon van een mobiele telefoon

De ENGIE-app

Onze ENGIE-app is ook voor het grootste deel voor iedereen toegankelijk. Wat we nog moeten verbeteren is de ondersteuning voor schermlezers, volgorde van de focus en de grafieken.

Wat gaan we allemaal aanpakken?

Wij hebben een plan gemaakt om onze digitale omgevingen in twee jaar te verbeteren. Het plan bestaat uit technische en organisatorische verbeterpunten. Als we dit plan volgen, voldoen we over twee jaar helemaal aan de richtlijnen van WCAG 2.1 en de verplichtingen vanuit de European Accessibility Act (EAA). Hieronder de belangrijkste verbeterpunten op een rij.

Belangrijkste technische verbeterpunten

  • Formulieren worden makkelijker te gebruiken
  • Knoppen en kleuren worden beter zichtbaar
  • Afbeeldingen krijgen duidelijke beschrijvingen
  • Video’s krijgen ondertiteling en transcript

Belangrijkste organisatorische verbeterpunten

  • Jaarlijkse controle en toetsing
  • Training voor medewerkers over toegankelijkheid
  • Samenwerking met leveranciers: toegankelijkheid is een eis
 

Planning verbeteringen

  1. Eind 2025

    Verbeterde formulieren, knoppen en interactieve elementen.

  2. Begin 2026

    Video's voorzien van een ondertiteling en transcriptie.

  3. Halverwege 2026

    Afbeeldingen voorzien van duidelijk omgeschrijvingen.

  4. Eind 2026

    Jaarlijkse controle van de toegankelijkheid van onze digitale diensten.

Image

Feedback en contact

Heb je opmerkingen of loop je tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Neem dan contact met ons op via feedback.nl@engie.com of klik op de knop om het formulier in te vullen. We reageren binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, hoor je binnen 10 werkdagen hoe het verder gaat.