Waterstof trein

Rijden op waterstof: hoe werkt het?

Waterstof kent verschillende toepassingen. Eén van deze toepassingen is dat het gebruikt kan worden als brandstof voor voertuigen, zoals auto’s, vrachtwagens en bussen, maar ook voor treinen en vrachtschepen. Het klinkt misschien ver weg, maar in 2021 werden er al bijna driehonderd waterstofauto’s geregistreerd in Nederland. Ook telt Nederland al zeven waterstations waar mensen hun voertuig kunnen bijvullen met waterstof. Er wordt verwacht dat dit aantal zal gaan toenemen in de toekomst. Hoe werkt rijden op waterstof? Wat zijn de voor- en nadelen? En wat is de toekomst van voertuigen die rijden op waterstof? Je leest het op deze pagina.

Hoe werkt waterstof?

Voordat we bespreken hoe het rijden op waterstof werkt, gaan we eerst dieper in op wat waterstof is. Waterstof is een molecuul dat is opgebouwd uit verschillende waterstofatomen. Deze molecuul komt bijna overal terug op de aarde. Het is daarom het meest voorkomende element in het universum. Het is niet gek dat jou dit nog nooit is opgevallen, aangezien waterstof niet met het blote oog te zien, te voelen of te ruiken is. Waterstof kan op verschillende manieren worden gemaakt en het kent meerdere toepassingen. Waterstof is een energiedrager en dus geen energiebron. Het wekt geen energie op, maar draagt energie met zich mee. Deze energie komt pas weer vrij bij verbranding. Op deze pagina vertellen wij je meer over het rijden op waterstof.

Van A naar B met waterstof

Op dit moment rijden de meeste  voertuigen in Nederland op benzine of diesel. Deze brandstoffen zijn schadelijk voor het klimaat vanwege de CO2-uitstoot. Deze uitstoot kan worden teruggedrongen door over te stappen op een elektrisch voertuig of een voertuig dat waterstof als brandstof gebruikt. Het enige wat een waterstof voertuig uitstoot is namelijk water. Onder de motorkap van een voertuig dat rijdt op waterstof ligt een brandstofcel. Deze brengt de waterstof uit de waterstoftanks onder de auto in contact met zuurstof uit de buitenlucht. Tijdens dit proces komt er energie vrij, deze wordt gebruikt voor de aandrijving van het voertuig. Aangezien het enige restproduct water is, is rijden op waterstof een duurzaam alternatief voor voertuigen die rijden op benzine of diesel.

Voor- en nadelen van rijden op waterstof

Er zijn meerdere voor- en nadelen aan het rijden op waterstof. Je leest ze in het overzicht hieronder.

Voordelen rijden op waterstof

  • Snel en gemakkelijk tanken: waar je met een elektrische auto uren aan de lader moet staan, is het tanken van waterstof binnen vijf tot tien minuten gebeurd.
  • Geruisloos rijden: tijdens het rijden heb je geen last van een luidruchtige benzine- of dieselmotor.
  • Duurzaam: waterstof is een onuitputtelijke bron en stoot geen CO2 uit tijdens het rijden.
  • Geen last meer van milieuvervuilende accu’s: voor voertuigen die rijden op waterstof zijn geen accu’s nodig, hierdoor wordt het probleem van afgedankte accu’s ook opgelost.

Nadelen rijden op waterstof

  • Hoge prijzen: de prijs voor zowel waterstof als een voertuig dat rijdt op waterstof liggen beide op dit moment erg hoog.
  • Beperkt aantal waterstofstations: er zijn op dit moment maar zeven waterstofstations, waardoor je dus niet overal je voertuig kunt bijvullen.
  • Waterstof kan explosief zijn: waterstof is erg licht ontvlambaar wanneer het onder hoge druk staat.
  • Waterstofproductie kost veel energie: het maken van waterstof kost veel energie, waardoor het minder duurzaam is als hiervoor fossiele brandstoffen gebruikt voor worden.

De toekomst van rijden op waterstof

Waterstof heeft potentie om een duurzame brandstof te worden voor voertuigen. Al zal het nog wel wat verder ontwikkeld moet worden voordat het voor zowel particulieren als de transportsector aantrekkelijker wordt. Het is namelijk een duurzaam alternatief voor de huidige fossiele brandstoffen en het is ook nog eens makkelijk om te tanken. Het biedt dus perspectief voor de toekomst. Echter, zullen de prijzen voor waterstof en voertuigen die rijden op waterstof wel moeten dalen om te kunnen concurreren met elektrische voertuigen.

Bij ENGIE blijven we de mogelijkheden onderzoeken en investeren in het rijden op waterstof. Zo hebben we meegewerkt aan het eerste waterstof tankstation in Nijmegen en de allereerste waterstof trein van Nederland. Zo komt het rijden op waterstof steeds een stapje dichterbij.

Waterstof tankstation
Image

Nu al duurzaam op weg?

Rijden op waterstof klinkt voor nu misschien nog wat ver weg. Als je nu al duurzaam op weg wilt, is elektrisch rijden een heel mooi alternatief. Het aantal elektrische auto's in Nederland neemt dan ook sterk toe. Door te kiezen voor elektrisch vervoer verlaag je het verbruik van fossiele brandstof en vermindert de CO2-uitstoot.

Benieuwd wat de voordelen zijn van elektrisch rijden, welke laadpaal je nodig hebt en hoe je zo voordelig mogelijk kunt gaan laden? Download dan onze gratis whitepaper over elektrisch rijden. Hierin leggen we stap voor stap uit wat er komt kijken als je elektrisch wilt gaan rijden.