Artikelen

Duurzaam ontwikkelen door ketensamenwerking

ENGIE werkt op een unieke plek in de toeleveringsketen van technische diensten voor klanten. Zowel vóór, tijdens als ná het gebruik van producten spelen wij een cruciale rol in bijvoorbeeld energie en grondstoffenmanagement en op het gebied van gezondheid en veiligheid. We merken dat de vraag naar CO2-neutrale oplossingen onder bedrijven, lokale overheden en consumenten blijft stijgen en helpen onze opdrachtgevers dan ook graag met hun eigen duurzame uitdagingen. Onze oplossingen komen tot stand doordat we samenwerken met onze partners in de keten, we kunnen niet zonder elkaar. 

Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) beleid 

In 2020 heeft een groep management trainees gewerkt aan het MVI beleid van ons bedrijf. Hierin omschreven zij wat duurzaam inkopen in de praktijk betekent en hebben zij suggesties gedaan voor hulpmiddelen die onze inkopers kunnen gebruiken. Een eerste stap is gezet om op category management niveau deze middelen in te zetten en duurzaamheid in inkoopgesprekken met leveranciers te faciliteren.

 

Een van de middelen die is ontwikkeld is een MVO beoordelingstool die we in kunnen zetten om bij leveranciers op te vragen waar zij staan op het gebied van duurzame ontwikkeling. Naast ons gebruik van de Ecovadis tool, gebruiken onze category managers deze vragenlijst om diepgaand uit te zoeken hoe duurzaam onze ketenpartners én hun producten zijn.

 

Loes van Meer, CPO bij ENGIE Nederland, vertelt: “veel van onze leveranciers bieden al duurzame producten en diensten aan, het is aan ons om deze gezamenlijk te implementeren bij de eindgebruiker. Op deze manier helpen we onze klanten met hun duurzame uitdagingen.”

 

Verder ontwikkelen we ons MVI beleid in de praktijk in samenwerking met onze leveranciers. Op het gebied van circulaire economie zijn zo bijvoorbeeld enkele initiatieven gestart.

Jaarplan 2021

Om ervoor te zorgen dat het ontwikkelde beleid blijvend op de agenda van onze inkooporganisatie aan de orde komt, is er een MVI jaarplan gemaakt voor 2021. Hierin werken we uit welke resultaten we verwachten en houden we via onze Plan-do-check-act cyclus bij hoe we ervoor staan. De doelen voor 2021 zijn als volgt omschreven:

1. Meetbaarheid

  • Per productcategorie is geïnventariseerd welke leveranciers voorop lopen op het gebied van MVO
  • We doen onderzoek naar hoe de keuze voor duurzame producten gefaciliteerd kan worden in ons bestelproces

 

2. Maatregelen

  • Voor relevante productcategorieën zijn afspraken gemaakt rondom single-use verpakkingen
  • Er is een MVI ambassadeursnetwerk opgericht

 

3. Best practices

  • De huidige circulaire cases zijn omarmd door de verantwoordelijke category managers
  • Er zijn 3 nieuwe best practices van duurzame producten geïnventariseerd per product category