Sinds begin april heeft ENGIE een nieuw facturatiesysteem. Dat is goed nieuws, want met dit systeem zijn we voorbereid op de toekomst en kunnen wij onze klanten nog beter helpen. We proberen de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, maar er bestaat een kans dat je er toch wat van gaat merken. Hieronder lees je hier meer over.
Opnieuw inloggen MijnENGIE en ENGIE-app
Zodra MijnENGIE en de ENGIE-app weer beschikbaar zijn, moet je opnieuw inloggen en een aantal stappen doorlopen. Hieronder leggen we je stap voor stap uit wat je moet doen.
1. Opnieuw inloggen
Als gebruiker word je op alle apparaten automatisch uitgelogd uit alle systemen. Dit betekent dat je opnieuw moet inloggen. Dit kan met je huidige gebruikersnaam en wachtwoord. Heb je lang niet meer ingelogd? Dan werkt inloggen met je huidige gebruikersnaam en wachtwoord ook niet meer en moet je een nieuw account aanmaken.
Gebruikersnaam vergeten?
Weet je je gebruikersnaam niet meer? Geen probleem! Deze kun je heel eenvoudig opvragen op het inlogscherm. Klik op de link "Inloggegevens kwijt" en/of "Gebruikersnaam vergeten". Vervolgens vul je je e-mailadres en binnen 15 minuten ontvang je je gebruikersnaam. Geen e-mail ontvangen? Controleer dan eerst je spam of ongewenste mail folder.
Wachtwoord vergeten?
Weet je je wachtwoord niet meer? Ook geen probleem! Deze kun je opnieuw instellen via een aantal stappen.
Via "Inloggegevens kwijt of na het invullen van je gebruikersnaam, kun je kiezen voor "Wachtwoord vergeten".
Vervolgens kun je via de knop "Email versturen" een e-mail naar je mailadres laten sturen. In die mail zit een link en/of een code waarmee je naar het scherm gaat om een nieuwe wachtwoord op te geven.
2. Nieuw wachtwoord instellen
Wanneer je bent ingelogd, moet je direct een nieuw wachtwoord instellen. Het nieuwe wachtwoord moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Deze bestaat uit minimaal:
14 karakters
Kleine letter
Hoofdletter
Nummer
Speciaal karakter
3. Via e-mail controleren
Door de nieuwe beveiligingsrichtlijnen is het verplicht om een tweede verificatiemethode in te stellen, de zogenaamde Multi Factor Authenticatie (MFA). Voor de app en MijnENGIE is dat in eerste instantie via e-mail. Je krijgt dan een code naar je e-mailadres gestuurd en deze dien je eenmalig in te vullen. Het gaat hierbij om “Adaptive MFA”. Dit betekent dat je je per apparaat eenmalig dubbel moet identificeren en dit vervolgens wordt opgeslagen en onthouden. Dit proces is dus gekoppeld aan je apparaat. Mocht je dus via een ander apparaat inloggen, dat zul je opnieuw via je e-mailadres moeten verifiëren.
Vervolgens ben je (weer) ingelogd in de app of MijnENGIE en kun je hier voortaan weer gebruik van maken. Je kunt enkel een e-mail laten versturen naar het e-mailadres dat bij ons bekend is en is gekoppeld aan jouw klantnummer/contract/gebruikersnummer. Mocht je dus inloggen maar het contract staat bijvoorbeeld op naam van je partner, dan wordt er een e-mail gestuurd naar zijn/haar e-mailadres.
4. Nieuwe toestemming voor uitlezen slimme meter
Om verschillende redenen moeten we de huidige voorwaarden aanpassen, op basis waarvan we P4 data uitlezen van de slimme meter van de gebruiker. Hier dien jij als gebruiker zelf opnieuw toestemming voor te geven. Er komt een melding in de app en MijnENGIE, waarin deze toestemming wordt gevraagd. Zonder deze toestemming kunnen we de verbruiksdata niet meer ophalen en gebruiken om inzicht te geven in de app.
Wat kun jij hiervan merken?
Begin april gaan we over op een nieuw systeem. Ter voorbereiding hierop worden eind maart al wat maatregelen genomen. Je hebt hierover een mail of brief ontvangen met alle informatie. Je vindt deze informatie ook op deze pagina.
We doen ons best om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. Toch kan het zijn dat je hier iets van gaat merken. Zo zijn de ENGIE-app en MijnENGIE een tijdje niet beschikbaar en is onze Klantenservice een paar dagen gesloten. Op deze pagina lees je hier meer over.
Nee, MijnENGIE is tussen 23 maart en 7 april niet beschikbaar. De ENGIE-app is tussen 26 maart en 7 april niet beschikbaar, maar het is vanaf 23 maart al niet meer mogelijk om wijzigingen door te voeren. Wanneer de app en MijnENGIE weer beschikbaar zijn, moet je opnieuw inloggen. Dit kan met je huidige gebruikersnaam en wachtwoord. Hierna moet je een paar stappen doorlopen. Zo moet je een nieuw wachtwoord aanmaken, je e-mailadres controleren en eventueel opnieuw toestemming geven om je slimme meter uit te lezen. We leggen hier stap voor stap uit wat je moet doen.
Nee, de Klantenservice is tussen 27 maart en 4 april niet bereikbaar.
Het kan per systeem en dag verschillen wat je wel en niet kunt doen. Om overlast te voorkomen, raden we je aan om wijzigingen voor zondag 23 maart door te geven. Daarna kun je vanaf 8 april je energiezaken weer wijzigen.
Door de overgang is het een tijd niet mogelijk om je energiecontract te verlengen. Wil jij ook na je huidige contract profiteren van de zekerheid van vaste tarieven? Verleng dan uiterlijk 23 maart online je energiecontract. Besluit je later je contract te verlengen? Dan kun je vanaf 7 april je contract telefonisch verlengen.
We verwachten dat vanaf 8 april alles weer werkt. Mocht dit toch anders zijn, dan lees je dat op deze pagina of op engie.nl/klantenservice.
Het blijft mogelijk om slim te laden. Let er wel op dat de app tussen 26 maart en 7 april niet beschikbaar is en je je laadprogramma dus niet kunt wijzigen.
Zodra de app weer werkt, kun je ook je verbruiken tot 1 januari 2023 weer inzien. Wil jouw verbruik van voor die datum inzien? Dan kun je via de Klantenservice een oud Maandelijks Energierapport of jaarafrekening opvragen.
Ja, de ENGIE-app is tussen 26 maart en 7 april niet beschikbaar. Je kunt deze dan niet gebruiken. Het is vanaf 23 maart al niet meer mogelijk om wijzigingen te doen in de app.
Browserupdate aangeraden
Je browser wordt niet meer ondersteund. Gebruik Edge, Safari, FireFox of Chrome om Engie optimaal te kunnen gebruiken.