Artikel

Op weg naar vol elektrisch wagenpark

Vorig jaar nam ENGIE een aantal stimulerende maatregelen om de doelstelling, 40% van het wagenpark vol-elektrisch in 2021, te bereiken. En die werpen hun vruchten af. Met een verdriedubbeling van het aantal elektrische voertuigen ten opzichte van 2019 rijden wij nu voor 28% vol-elektrisch op een wagenpark van ruim 2000 auto’s.

Om het elektrisch rijden te faciliteren is er ook fors geïnvesteerd in het plaatsen van laadpalen, zowel bij onze vestigingen als bij medewerkers thuis. In 2019 is op onze vestigingen het aantal laadpunten verdriedubbeld tot een totaal van 207 laadpunten en zijn er maar liefst 400 laadpalen bij medewerkers thuis geïnstalleerd. Dat betekent dat er nu bijna 13 keer zoveel medewerkers zijn met een laadpaal voor de deur.

Positief, maar realistisch

Ronald de Hoog, fleetmanager bij ENGIE, is positief maar ook realistisch over de ontwikkelingen: “We liggen op schema om de 40% te behalen, maar we moeten niet vergeten dat de overheid het afgelopen jaar flink wat maatregelen heeft genomen om elektrisch rijden te stimuleren, zoals een aantrekkelijke fiscale bijtellingsregeling voor de leaserijder. Deze maatregelen zijn dit jaar veranderd en ik verwacht dat je dat terugziet in het aantal bestellingen van elektrische auto’s.”

Een ander punt is dat steeds meer merken een elektrische auto op de markt brengen. Voorheen was de spoeling veel dunner. “Het kan zijn dat mensen nu een afwachtende houding aannemen totdat de merken waar zij op hopen hun elektrische variant uitbrengen. Ook dat kan zorgen voor minder bestellingen .”

Elektrische bedrijfsbusjes

Naast elektrische auto’s voor de leaserijder zijn we bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden voor elektrische ‘grijzekentekenbusjes’ – onze bedrijfsbusjes. De markt daarvoor is nog niet erg groot en ze moeten ook voldoen aan een aantal specifieke functies voor de werkzaamheden die wij uitvoeren. Als er betaalbare opties op de markt komen die voldoen aan onze functionele eisen, zetten we volgende stappen .

Nieuw mobiliteitsbeleid

ENGIE blijft medewerkers stimuleren om groener te reizen en niet alleen door medewerkers te motiveren elektrisch te gaan rijden. Er is ook een nieuw mobiliteitsbeleid in ontwikkeling. De Hoog: “Dat beleid houdt in dat medewerkers die afzien van hun leaseauto een budget krijgen dat zij flexibel kunnen besteden. Ook willen we reizen met het OV sterk vereenvoudigen door een mobiliteitskaart aan te bieden aan medewerkers. De kosten voor bus, trein of metro worden zo direct door ENGIE betaald.”