Heb je van ons een jaarafrekening of eindafrekening ontvangen? in dit artikel geven we je graag meer uitleg over deze facturen.
Door het hele jaar heen verbruik je energie. Om te douchen, om te koken, tv te kijken, voor de computer. In de winter verbruik je meer energie dan in de zomer. Toch betaal je elke maand hetzelfde bedrag voor je verbruik. Dat bedrag noemen wij een termijnbedrag. Dit bedrag is afgestemd op jouw gemiddelde verbruik door het hele jaar heen. Op de jaarafrekening kijken we of je voor jouw totale verbruik te weinig of te veel hebt betaald. Jouw termijnbedrag kun je zelf aanpassen. Bijvoorbeeld wanneer je nu al weet dat je dit jaar meer energie gaat verbruiken dan vorig jaar.
Jaarafrekening of eindafrekening
Eén keer per jaar ontvang je een jaarafrekening. Daarin berekenen wij of je geld moet bijbetalen of juist geld terug krijgt. Ga je verhuizen of stap je over naar een andere leverancier? Dan ontvang je van ons een eindafrekening. Voor deze eindafrekening hebben we jouw meterstanden nodig. Heb je een slimme meter, dan lezen we die automatisch uit. Heb je een conventionele meter, dan ontvang je van ons een verzoek de meterstanden aan ons door te geven.
Hebben we de meterstanden ontvangen? Dan kan je de eindafrekening binnen 6 weken verwachten. Op deze eindafrekening verrekenen we de energie die je verbruikt hebt met de totaal in rekening gebrachte termijnbedragen. Wij leggen je hieronder graag uit hoe het kan dat je moet bijbetalen of juist geld terugkrijgt.
Voorkom verrassingen
Met de gratis ENGIE-app zie je het hele jaar door wat je verbruikt en wat dat kost. Ook zie je dan direct of je goed zit met je termijnbedrag. Past het termijnbedrag niet meer bij je verbruik? Dan pas je je termijnbedrag eenvoudig aan in de app. Zo voorkom je vervelende verrassingen zoals bijbetalen op de jaarafrekening.
Vind je het scherm van je telefoon te klein? Geen probleem. De app is ook te gebruiken op je tablet of iPad. Zo heb je de voordelen van de app én een groter scherm.
Bijbetalen of juist geld terug?
Er zijn veel oorzaken te bedenken waardoor jouw verbruik hoger of lager uitvalt dan wij hebben voorspeld bij het berekenen van jouw termijnbedrag. Bijvoorbeeld:
In een koude winter verbruik je meer gas dan in een gemiddelde winter en in een zachte winter juist minder.
Als jouw gezinssituatie wijzigt, wijzigt ook je energieverbruik. Een persoon meer of minder heeft invloed op de hoeveelheid elektrische apparaten, of hoeveel warm water jouw huishouden gebruikt.
Bij een verhuizing is het voorschot gebaseerd op het energieverbruik van de vorige bewoners. Het is goed mogelijk dat de vorige bewoners minder zuinig waren met energie - of juist zuiniger.
Misschien heb je in het afgelopen jaar apparatuur aangeschaft die veel energie verbruikt. Bijvoorbeeld een wasdroger, airco, waterbed, oven of elektrische kachel.
Door energiebesparende maatregelen kan jouw energieverbruik dalen. Je hebt bijvoorbeeld isolatie of dubbele beglazing aangebracht. Ook spaarlampen of het lager zetten van de thermostaat kunnen het energieverbruik verlagen.
Energieprijzen zijn voor een groot deel afhankelijk van de olieprijzen. Zijn de olieprijzen extreem hoog, dan kan de afrekening over deze periode ook hoger uitvallen. ENGIE probeert de prijsontwikkeling zo goed mogelijk in te schatten. Toch kunnen energieprijzen flink schommelen door onverwachte gebeurtenissen. Als je een contract hebt met flexibele energieprijzen (bijvoorbeeld een ENGIE flexibel contract) dan zie je dan terug op de jaarafrekening. Dit geldt niet als je een vast contract hebt, omdat je dan het hele jaar exact dezelfde prijzen betaalt per kilowattuur stroom en kubieke meter gas, of zelfs drie jaar lang.
De periode waarover de afrekening gaat, kan korter zijn dan een jaar. Boven de afrekening staat dan 'Eindafrekening'. Bijvoorbeeld als je bent verhuisd, of geen klant meer bent bij ENGIE. Als de afrekenperiode meer wintermaanden had, dan heb je met de voorschotten (termijnbedragen) misschien te weinig betaald. In dat geval staat op de eindfactuur het bedrag dat je nog moet bijbetalen. Als het juist een warme periode betrof, waarin je weinig hoefde te verwarmen, kan het zijn dat je na de eindafrekening juist geld terug krijgt.
Oorzaken hoge jaarafrekening
Soms schrik je van de jaarafrekening of eindafrekening. Als je een bedrag moet bijbetalen dat onverwacht hoog is, kan het volgende aan de hand zijn:
Je bent net verhuisd
Je bent geen klant meer bij ENGIE
De geschatte meterstanden zijn te laag
Het was een koude winter
Je bent meer thuis geweest of de gezinssamenstelling is veranderd
De kwaliteit van het gas was laag
Hieronder leggen we de mogelijke oorzaken verder uit.
Oorzaken van een hoge jaarafrekening
Als je net bent verhuisd maakt ENGIE van de energie die je in de oude woning hebt gebruikt een eindafrekening. In dat geval maken wij de afrekening voordat je lopende energiejaar voorbij is. Zaten er in het afgebroken jaar veel wintermaanden? Dan valt de eindafrekening vaak hoger uit. Want in de winter gebruik je meer gas om het huis te verwarmen. Jouw termijnbedrag was gebaseerd op het gemiddelde van koude én warme maanden. Je hebt dus in dit geval zeer waarschijnlijk weinig betaald. Als in het afgebroken energiejaar juist meer zomermaanden zaten, is het waarschijnlijk dat je geld terug krijgt.
Op het moment dat je van energieleverancier wisselt, maakt ENGIE een eindafrekening. In dat geval maken wij de afrekening voordat jouw lopende energiejaar voorbij is. Zaten er in het afgebroken jaar veel wintermaanden? Dan valt de eindafrekening vaak hoger uit. Want in de winter gebruik je meer gas om het huis te verwarmen. Het termijnbedrag was gebaseerd op het gemiddelde van koude én warme maanden. Je hebt dus in dit geval zeer waarschijnlijk weinig betaald. Als in het afgebroken energiejaar juist meer zomermaanden zaten, is het waarschijnlijk dat je geld terug krijgt.
Voor de jaarafrekening vragen wij je elk jaar meterstanden door te geven. Wanneer je dat niet doet, schatten wij de meterstand. Bij een volgende jaarafrekening kunnen we alsnog de eerder geschatte stand precies uitrekenen, mits we dan wel de meterstanden ontvangen. Als blijkt dat je meer energie had gebruikt dan wij hadden geschat, verrekenen we dat in de huidige factuur.
Misschien heb je meer energie verbruikt dan normaal. Als het gasverbruik opvallend hoog is, kun je je afvragen of er meer koude dagen zijn geweest dan in voorgaande jaren. Bij een strenge winter gebruik je natuurlijk meer gas om jouw huis te verwarmen.
Als je meer thuis bent dan normaal, zal je een hogere energierekening hebben. De jaarafrekening kan ook afwijken van de vorige afrekeningen omdat er bijvoorbeeld meer of minder mensen in jouw huis wonen. Dit heeft effect op het energieverbruik.
Op het verbruiks- en kostenoverzicht wordt voor gasaansluitingen geen rekening gehouden met de calorische factor. Op de jaarafrekening wel. In geval van een gasaansluiting wordt het verbruik op basis van de meterstanden (eindstand min beginstand) gecorrigeerd met een calorische factor. De reden hiervoor is dat aardgas een natuurproduct is en kan wisselen van kwaliteit. De kwaliteit van het geleverde gas bepaalt de verbrandingswaarde en daarmee ook jouw verbruik. Krijg je een lagere kwaliteit gas, dan geeft de meter te veel verbruik aan. Een hogere kwaliteit betekent een te laag gemeten verbruik. Daarom wordt achteraf een correctiefactor toegepast op het gemeten verbruik. Hieruit ontstaat het calorisch gecorrigeerde verbruik.
Browserupdate aangeraden
Je browser wordt niet meer ondersteund. Gebruik Edge, Safari, FireFox of Chrome om Engie optimaal te kunnen gebruiken.