De jaarafrekening van ENGIE
Door het hele jaar heen verbruik je energie. Om te douchen, om te koken, tv te kijken, voor de computer. In de winter verbruik je meer energie dan in de zomer. Toch betaal je elke maand hetzelfde bedrag voor je verbruik. Dat bedrag noemen wij een termijnbedrag. Dit bedrag is afgestemd op jouw gemiddelde verbruik door het hele jaar heen. Op de jaarafrekening kijken we of je voor jouw totale verbruik te weinig of te veel hebt betaald. Jouw termijnbedrag kun je zelf aanpassen. Bijvoorbeeld wanneer je nu al weet dat je dit jaar meer energie gaat verbruiken dan vorig jaar.
Jaarafrekening of eindafrekening
Eén keer per jaar ontvang je een jaarafrekening. Daarin berekenen wij of je geld moet bijbetalen of juist geld terug krijgt. Ga je verhuizen of stap je over naar een andere leverancier? Dan ontvang je van ons een eindafrekening. Voor deze eindafrekening hebben we jouw meterstanden nodig. Heb je een slimme meter, dan lezen we die automatisch uit. Heb je een conventionele meter, dan ontvang je van ons een verzoek de meterstanden aan ons door te geven.
Hebben we de meterstanden ontvangen? Dan kan je de eindafrekening binnen 2 weken verwachten. Op deze eindafrekening verrekenen we de energie die je verbruikt hebt met de totaal in rekening gebrachte termijnbedragen. Wij leggen je hieronder graag uit hoe het kan dat je moet bijbetalen of juist geld terugkrijgt.
Het prijsplafond in 2023
In 2023 geldt er een prijsplafond voor stroom en gas. Je betaalt dan voor gas tot 1.200 m3 maximaal € 1,45 en voor stroom tot 2.900 kWh maximaal € 0,40. Op jouw jaarafrekening houden we rekening met dit prijsplafond. Je vindt hier een extra regel 'Overheidskorting prijsplafond'. Hier zie je de korting die je krijgt vanwege het prijsplafond.
Meer weten over het prijsplafond en de jaarafrekening? Bekijk dan onze speciale pagina over het prijsplafond. Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen.
Bijbetalen of juist geld terug?
Oorzaken hoge jaarafrekening
Soms schrik je van de jaarafrekening of eindafrekening. Als je een bedrag moet bijbetalen dat onverwacht hoog is, kan het volgende aan de hand zijn:
- Je bent net verhuisd
- Je bent geen klant meer bij ENGIE
- De geschatte meterstanden zijn te laag
- Het was een koude winter
- Je bent meer thuis geweest of de gezinssamenstelling is veranderd
- De kwaliteit van het gas was laag
Hieronder leggen we de mogelijke oorzaken verder uit.
Oorzaken van een hoge jaarafrekening
Voorkom verrassingen
Met de gratis ENGIE-app heb je het hele jaar door inzicht in je energieverbruik én -kosten. Ook zie je eenvoudig of je nog goed zit met je termijnbedrag. Past het termijnbedrag niet meer bij je huidige verbruik? Je past het direct aan in de app. Zo voorkom je vervelende verrassingen zoals bijbetalen op de jaarafrekening.
Browserupdate aangeraden
Je browser wordt niet meer ondersteund. Gebruik Edge, Safari, FireFox of Chrome om Engie optimaal te kunnen gebruiken.
InternetExplorerWarning/SubTitle
- Chrome
- Firefox
- Safari
- Edge