Wegenbelasting elektrische auto 2026: dit verandert er
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Een van de voordelen voor eigenaren van een elektrische auto is dat ze momenteel nog profiteren van een aanzienlijke korting op de wegenbelasting. Maar hoe zit dat in 2026? En wat gebeurt er met deze korting in 2030? In dit artikel lees je alles over de wegenbelasting elektrische auto 2026.
Wegenbelasting elektrische auto’s in 2026
In 2026 blijft elektrisch rijden financieel aantrekkelijk, al verandert het belastingvoordeel wel. Volgens de Rijksoverheid betaal je in 2026 nog maar 75% van het normale wegenbelastingtarief, dankzij een 25% korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor emissievrije personenauto’s. Deze korting geldt tot en met 2029 en vervalt volledig vanaf 2030.
Gemiddeld betaal je voor elektrische auto’s in Nederland per kwartaal:
Lichte EV’s (bijv. een Dacia Spring): ongeveer €80 per kwartaal, afhankelijk van de provincie.
Voor gemiddelde middenklasse EV’s (zoals een Tesla Model 3 of een Volkswagen ID.3) komt dat neer op zo’n €200–€280 per kwartaal, afhankelijk van de provincie.
Populaire modellen samen met gewichtscategorieën laten zien dat de gemiddelde wegenbelasting voor elektrische auto’s voor 2026 varieert tussen ongeveer €162 en €324 per kwartaal, afhankelijk van de provincie.
Voorbeeld rekening wegenbelasting 2025 en 2026
Neem bijvoorbeeld een Tesla Model 3. In 2026 betaal je voor deze auto ongeveer €200 per kwartaal aan wegenbelasting, omdat je dan nog profiteert van 25% korting (je betaalt 75% van het tarief). In 2025 was dit bedrag aanzienlijk lager: dankzij de 75% korting betaalde je slechts zo’n €67 per kwartaal. Dat betekent dat de kosten tussen 2025 en 2026 met ruim €130 per kwartaal stijgen.
Vanaf 2030 vervalt de korting volledig en betaal je het volledige tarief. Voor een Tesla Model 3 komt dit neer op zo’n €267 per kwartaal, oftewel ruim €1.000 per jaar.
Let op: de exacte mrb verschilt per provincie en gewichtscategorie. De bedragen hierboven zijn indicatief; check altijd jouw provincie/gewicht voor het precieze tarief.
Wegenbelasting elektrische auto 2030
De belastingvoordelen voor elektrische auto’s zijn tijdelijk. Vanaf 2030 verdwijnt de korting volledig en ga je als eigenaar van een elektrische auto hetzelfde wegenbelastingtarief betalen als bezitters van benzine- en dieselauto’s. Dit kan de maandelijkse kosten voor elektrisch rijden verhogen.
Toch blijft elektrisch rijden op veel vlakken voordeliger: je betaalt geen brandstofkosten meer en het opladen is in veel gevallen goedkoper, zeker als je dit slim combineert met elektrisch laden thuis.
Waarom verandert de wegenbelasting voor elektrische auto’s
De overheid past de regels rond wegenbelasting aan omdat steeds meer Nederlanders overstappen op elektrisch rijden. Waar de korting ooit bedoeld was om elektrisch rijden te stimuleren, nemen de belastinginkomsten hierdoor geleidelijk af. Met het afbouwen van de korting wil de overheid de inkomstenstroom stabiliseren.
Voordelig elektrisch rijden
Wil je ook na 2030 voordelig elektrisch rijden? Dan is investeren in duurzame oplossingen zoals een laadpaal voor thuis en zonnepanelen een slimme zet. Door je auto thuis te laden met zelf opgewekte zonne-energie:
verlaag je jouw energiekosten aanzienlijk
ben je minder afhankelijk van stijgende energieprijzen
maak je elektrisch rijden nog duurzamer
Hiermee beperk je de impact van de hogere wegenbelasting vanaf 2030 en houd je elektrisch rijden financieel interessant.
Advies op maat
Ben je benieuwd hoe jij slim kunt besparen met een laadpaal en zonnepanelen? Bij ENGIE kijken we graag met je mee. Zo ontdek je welke duurzame oplossingen passen bij jouw situatie en kun je nu al stappen zetten om je elektrische auto ook in de toekomst voordelig te blijven rijden.