Artikel

Circulaire pilot Shoes as a Service

As a Service, de inkoop van diensten. Zo heet de internationale trend waarbij bedrijven en consumenten alleen betalen voor hun daadwerkelijke gebruik van diensten in plaats van het eigendom van een product. Zo ontwikkelde de Nederlandse vrijetijdssector een app waarmee de bezoeker alléén betaalt voor de tijd dat hij in een museum of pretpark is. In andere bedrijfssectoren komt deze ontwikkeling eveneens op gang. ENGIE en EMMA Safety Footwear starten een gezamenlijke pilot met ‘Shoes as a Service’, waarin ENGIE alleen nog betaalt voor het gebruik van de schoenen. De pilot duurt zo’n anderhalf jaar. “In de loop van die achttien maanden proberen we de meerwaarde van Shoes as a Service inzichtelijk te maken” geeft Frank Mulleneers, Manager Sourcing van ENGIE Services Zuid, aan.

Leertraject voor beide bedrijven
Waarom is Shoes as a Service een optie? Omdat het kan uitgroeien tot een aantrekkelijk businessmodel, wellicht aantrekkelijker dan de traditionele eenmalige verkoop-inkoop transactie. Het doel van Shoes as a Service is uiteindelijk het verhogen van duurzame inzetbaarheid van onze werknemers. Dit gaat volgens het VCC principe van EMMA: Veiligheid, Comfort en Circulair. Medewerkers moeten veilig werken met daarbij de juiste voetbescherming die ook nog eens prettig draagt en daarbovenop zo gemaakt is dat alle materialen van de schoen hergebruikt kunnen worden.

De pilot is in lijn met de duurzame strategie van ENGIE en EMMA. Beide bedrijven zijn, met stip, duurzame dienstverleners. Shoes as a Service is volgens Arjan van Geel, Manager HSSE van ENGIE Services Zuid, een businessmodel dat alleen kans van slagen heeft met partners waar je vertrouwen in hebt. “Je moet weten wat je aan elkaar hebt. ENGIE en EMMA doen al jaren zaken met elkaar en EMMA’s circulaire schoen raakt steeds meer ingeburgerd bij ENGIE. De gemeenschappelijke pilot is voor beide bedrijven een leertraject.” Frank Mulleneers vult aan: “In theorie lijkt een aantal voordelen evident. Maar we weten op dit moment niet hoe dit model precies in elkaar steekt. We hopen dat de pilot beide bedrijven inzicht geeft hoe het werkt als producten, in dit geval veiligheidsschoenen, as a service worden aangeboden. Hier kunnen we ook veel uit leren voor onze eigen dienstverlening. Daarom is deze pilot belangrijk.”

Meten is weten
Shoes as a Service kan volgens Iris van Wanrooij, duurzaamheidsmanager bij EMMA, een aantrekkelijk businessmodel worden. “Zowel vanuit economisch als vanuit duurzaamheidsperspectief is het interessant om alleen te betalen voor het gebruik van de services omtrent voetbescherming in plaats van het volledig in eigendom hebben van veiligheidsschoenen. Maar zeker weten doen we dat niet, vandaar de pilot.” In overleg en samenspraak met ENGIE heeft EMMA het concept, de voordelen en de uitgangspunten in kaart gebracht. “Het systeem heeft vele voordelen. Eén daarvan is het voorkomen van voetklachten. Ook is de retourlogistiek via dit systeem georganiseerd en geborgd.” Meten is weten, benadrukken ook Arjan van Geel en Frank Mulleneers. “Vanaf nu gaan we meten. De pilot wordt de komende tijd gemonitord en tegen medio 2021 hebben we inzicht of Shoes as a Service kan uitgroeien tot een nieuw duurzaam businessmodel.”

De voordelen van Shoes as a Service:

  • Elke medewerker wordt persoonlijk aangemeten. Dit is de nulmeting.
  • Indien nodig krijgt de medewerker standaard inlegzolen of steunzolen van EMMA, een semi-orthopedische aanpassing in de schoenen of orthopedische veiligheidsschoenen
  • Elke medewerker ontvangt een onderhoudsset, inclusief instructies voor het onderhoud van de schoenen. Dit zorgt voor een verlenging van de gebruiksduur van de schoenen
  • In geval van klachten over draagcomfort over de schoenen komt EMMA kosteloos op afspraak langs