Laadpaal installeren Zelf aan de slag of laten doen?

Als elektrisch rijder wilt u de accu van uw auto zo veilig mogelijk, zo snel mogelijk, en bovenal zo goedkoop mogelijk opladen. Wanneer u uw auto bij een openbaar oplaadpunt laadt, betaalt u niet alleen voor de geleverde elektriciteit, maar ook een extra tarief aan de aanbieder van het laadpunt. Het is daarom op lange termijn voordeliger om thuis een laadpaal of wallbox te laten installeren. Bovendien kunt u dan laden wanneer het u uitkomt, zoals ’s nachts of in het weekend, en is er altijd een laadstation beschikbaar. 

Hierom kiezen steeds meer consumenten én bedrijven ervoor om een of meerdere eigen laadstations aan te schaffen. De meesten kiezen hierbij voor installatie door een professional, maar het is ook mogelijk om dit zelf te doen. We vertellen u graag meer over beide opties.

Een laadstation is de veiligste en snelste manier van thuis laden

De veiligste en snelste manier om uw elektrische auto op te laden is met een daarvoor bedoeld laadstation. Een laadpunt is een elektrische installatie die gebruikmaakt van relatief hoge spanning en stroomsterkte. Het kan daarom gevaarlijk zijn om zonder voorkennis zelf een laadpaal te installeren. Bovendien zijn hiervoor verschillende certificeringen nodig. Naast het trekken van kabels en het aansluiten van het laadstation, moeten er aanpassingen worden gemaakt in de meterkast. U kunt een oplaadpunt daarom het beste laten installeren door een gecertificeerd installateur. 

Ga alleen zelf aan de slag als u hier ervaring mee hebt en weet wat u doet.

Vraag een adviesgesprek aan


  • Wilt u weten hoe ENGIE omgaat met uw persoonsgegevens? Bekijk dan ons privacystatement.

Uw laadpaal laten installeren door een professional

Wanneer u bij ENGIE een laadstation inclusief installatie bestelt, komt een gecertificeerde installateur van ENGIE Services de laadpaal of wallbox bij u thuis (of bij uw bedrijf) installeren. Het laadpunt wordt direct aangesloten op de meterkast van uw woning of bedrijfspand. In de meterkast wordt een aardlekautomaat geplaatst en een nieuwe groep aangelegd. Dit wordt gedaan om het stroomnet in uw huis te beschermen tegen overbelasting.

Nadat de installateur de meterkast heeft klaargemaakt zal er door de muur of vloer geboord moeten worden, zodat er kabels van de meterkast naar buiten getrokken kunnen worden. Deze kabels gaan rechtstreeks naar het laadstation en worden eventueel buitenshuis ingegraven.

Het is dan tijd om de laadpaal in bedrijf te stellen. Onze installateur plaatst de laadpaal op de door u gewenste plek en sluit de kabels aan op het laadstation. Wanneer de oplader is geplaatst en verbonden is, zal de installateur samen met u de werking van de laadpaal controleren.

Moet ik zelf nog iets regelen?

Laat u ons de installatie verzorgen, dan hoeft u maar met drie dingen rekening te houden. De installateurs doen de rest!

  1. Zorg ervoor dat u thuis bent op de dag van installatie;
  2. Maak ruimtes waar geboord en gegraven moet worden vrij;
  3. Zorg dat de meterkast toegankelijk is.

Binnen een dag is de laadpaal geïnstalleerd en klaar voor gebruik. De installateurs geven u nog een korte uitleg over de werking van de laadpaal. Daarna kunt u direct beginnen met laden.

Kosten van het laten installeren van een oplaadpunt

De kostprijs van het installeren van een laadpaal is afhankelijk van een aantal factoren, zoals:

  • Een 1-fase of 3-fasenaansluiting;
  • De afstand tussen meterkast en laadpaal;
  • Bevestiging van het laadstation, aan de wand of op een paal;
  • Extra werkzaamheden, zoals de laadpaal verbinden met een netwerk.

De kosten van installatie van een laadpaal kunnen daardoor erg uiteenlopen. Bovenop de installatiekosten komt uiteraard ook nog de aanschaf van het laadstation zelf en eventuele aanvullende accessoires. Die prijs is dan weer afhankelijk van de specificaties van uw auto en uw wensen met betrekking tot connectiviteit en (toekomstig) laadvermogen. Denk aan zaken zoals dynamic load balancing, backoffice met inzicht in laadbeurten, apps en automatische facturering. Verschillende laadstations en uitvoeringen bieden namelijk verscheidene slimme functies.

Benieuwd wat laadpaal installatie in uw situatie kost?

Maak uw situatie aan ons kenbaar en vraag vrijblijvend een richtprijs aan!




Landelijke dekking door netwerk van installateurs

ENGIE levert en installeert laadpalen in heel Nederland, zowel bij particulieren als organisaties. Als een van de grootste installatiebedrijven van Europa kunt u onze laadpalen overal tegenkomen. Wij zijn overal in Nederland inzetbaar, en zelfs daarbuiten. Onze monteurs wonen veelal in hun werkgebied en weten wat er in de regio speelt. Bovendien kunnen ze snel ter plaatse zijn in geval van storing.

Liever uw laadpaal zelf installeren?

Bent u toch van plan zelf een poging te wagen met de installatie van uw laadstation, dan zult u de volgende stappen moeten doorlopen.

Denk van tevoren over enkele dingen na

Het is belangrijk om van te voren te weten met hoeveel fasen uw elektrische auto kan opladen. Een elektrische auto kan namelijk óf op 1-fase óf op 3-fase geladen worden. Daarnaast moet u weten of u een 1-fase of 3-fasenaansluiting in uw meterkast hebt. Dit bepaalt het maximale laadvermogen en heeft ook invloed op de verdere installatie. U kunt bij uw netbeheerder de aansluitwaarde controleren van uw aansluiting. Dit heeft u nodig om te kunnen bepalen of er een aanpassing uitgevoerd moet worden.

Denk alvast na over waar u het laadpunt wilt plaatsen. Een laadpaal installeren op eigen grond is altijd toegestaan. Als u de laadpaal echter op gemeentegrond wil laten plaatsen, dan moet u daarvoor een vergunning aanvragen en bent u in veel gevallen verplicht uw eigen laadpaal beschikbaar te stellen voor openbaar gebruik. De plaats van het oplaadpunt is ook belangrijk omdat dit bepalend is voor de afstand tussen de meterkast en de laadpaal. Als deze afstand langer is, zal er ook een langere kabel gelegd moeten worden.

Ten slotte is het raadzaam om voor aanschaf van de laadpaal of wallbox al te weten welke slimme functies u nodig hebt. Denk aan zaken zoals dynamic load balancing, backoffice, apps en automatische facturering. Verschillende oplaadpunten bieden namelijk verschillende slimme functies.

Passende aansluiting laten realiseren door de netbeheerder

Als u geen passende huisaansluiting heeft dan kunt u deze laten ‘verzwaren’ door uw netbeheerder. Het standaard tarief daarvoor is circa €250. Een aansluiting van 3x25A is voldoende voor de meeste thuissituaties en het laden van de auto. Vanaf 3x35A vallen de jaarlijkse kosten alweer €500 hoger uit. Bij een verzwaring wordt gelukkig dan wel gratis een slimme meter geplaatst.

U kunt ook een aparte elektriciteitsaansluiting laten plaatsen door uw netbeheerder. Een aparte aansluiting laten realiseren kost, afhankelijk van de netbeheerder, tussen de €750 en €1.000. U betaalt voor deze aparte aansluiting ook jaarlijkse netwerkkosten. Ook bij een aparte aansluiting wordt een slimme meter geplaatst.

Aparte groep in de meterkast

Er dient een aparte groep te worden gerealiseerd in uw meterkast om de laadpaal te kunnen aansluiten. In verband met de selectiviteit moet de groep lager afgezekerd zijn dan uw hoofdzekering. U kunt daardoor niet de maximale capaciteit van uw hoofdzekering benutten. Voorbeeld: U heeft een 3x25A aansluiting. U kunt dan met maximaal 3x16A (met 11 kW vermogen) uw auto opladen op 3-fase.

Nieuw type slimme meter regelen bij de netbeheerder

Als u gebruik wilt maken van Smart Charging of Load Balancing, dan heeft u een slimme meter (versie 4.0 of hoger) nodig. U kunt deze aanvragen via uw netbeheerder. De standaardkosten voor de plaatsing van een slimme meter zijn zo’n €75. Als u al een slimme meter heeft en u hebt een nieuwer type nodig dan kunnen de kosten hoger uitvallen.

Zelf de laadpaal kopen en installeren

Er zijn veel verschillende webshops en winkels waar u zelf een laadpaal kunt kopen. U moet zelf de laadpaal installeren of dit laten doen door een installateur. Bij het laadstation zit allerlei documentatie, zoals gebruikershandleidingen en aansluitinstructies. ENGIE biedt voor een scherpe prijs laadpalen aan in onze webshop Evstore.

Waarom niet laden via een stopcontact?

Het opladen van de elektrische auto via een regulier stopcontact wordt sterk afgeraden in verband met de veiligheid en de lange laadtijd. Een stopcontact heeft vaak geen extra beveiliging tegen overbelasting. Via een normale wandcontactdoos is het niet slim om met meer dan 10A continu te laden, dan loop je de kans dat het stopcontact gaat smelten.

Daarnaast wordt de laadtijd sterk beïnvloed door het verbruik in de groep waar het stopcontact deel van uitmaakt. Als u oplaadt via een bestaand stopcontact ligt de laadtijd bij de meeste auto’s tussen de 14 en 22 uur. Voorbeeld: een van de meest populaire elektrische auto’s in Nederland, de Tesla Model 3, beschikt over een accu van 75 kWh. Een regulier stopcontact in Nederland is afgezekerd op 16 Ampére bij 230 Volt, daar komt dus een maximaal vermogen uit van 3,6 kW. Het is dan ook simpel om uit te rekenen hoe lang u er over doet om de Tesla Model 3 met 75 kWh accu vol te laden: 75 kWh / 3,6 kW = 20,8 uur. Voor de meeste mensen is dit onacceptabel en biedt een laadstation de uitkomst!