Image

Alles over je eindafrekening

Heb je van ons een eindafrekening ontvangen? Op deze pagina vind je meer informatie.

Ga je verhuizen of stap je over naar een andere leverancier? Dan ontvang je van ons een eindafrekening. In de eindafrekening verrekenen wij jouw verbruik met wat je iedere maand als termijnbedrag hebt betaald. Heb je minder verbruikt dan vooraf berekend in het termijnbedrag? Dan ontvang je dit geld van ons terug. Is je verbruik hoger? Dan moet je bijbetalen.

Stappenplan opzeggen energiecontact

  1. 1.

    Opzeggen of overstappen

    Je zegt zelf je energiecontract op of je stapt over naar een andere leverancier.

  2. 2.

    Informatie opzegvergoeding

    Je ontvangt een e-mail of brief met meer informatie rondom een mogelijke opzegvergoeding.

  3. 3.

    Einde contract

    Op de afgesproken datum beëindigen wij jouw contract en word je mogelijk overgenomen door jouw nieuwe leverancier.

  4. 4.

    Eindafrekening

    Binnen 6 weken na de einddatum ontvang je van ons de eindafrekening.

  5. 5.

    Optioneel: laatste incasso

    Wij incasseren termijnbedragen altijd achteraf. Het kan dus voorkomen dat je na je eindafrekening nog 1 termijnbedrag moet betalen.

Meterstanden doorgeven

Om een eindafrekening te maken, hebben wij jouw meterstanden nodig. Hieronder lees je of je die zelf door moet geven of dat dit automatisch gaat.

Overstap naar een andere leverancier

Stap je over naar een andere leverancier? Dan vragen zij jouw meterstanden uit. Je hoeft dus niets aan ons door te geven.

Er is niet direct een nieuwe leverancier

Is er niet direct een nieuwe leverancier, bijvoorbeeld omdat je gaat samenwonen? Dan vragen wij de meterstanden uit.

Je hebt een slimme meter

Als je een slimme meter hebt, lezen wij de meterstanden automatisch uit. Je hoeft dus niets aan ons door te geven.

Je hebt geen slimme meter

Wanneer je geen slimme meter hebt, moet je de meterstanden zelf aan ons doorgeven. Je ontvangt hiervoor een meterstandenverzoek met meer informatie.

Oorzaken hoge eindafrekening

Is je eindafrekening hoger dan verwacht? Dit kan verschillende oorzaken hebben.

  • Je bent net verhuisd
  • Je bent geen klant meer bij ENGIE
  • De geschatte meterstanden zijn te laag
  • Het was een koude winter
  • Je bent meer thuis geweest of de gezinssamenstelling is veranderd
  • De kwaliteit van het gas was laag
  • Hieronder leggen we de mogelijke oorzaken verder uit.
Image

Veelgestelde vragen