Jouw energiezaken zo goed mogelijk regelen. Dat vinden wij vanzelfsprekend. Zeker voor onze zakelijke klanten. Want je steekt je energie vast liever in jouw bedrijf of in andere dingen die je graag doet. Om het je makkelijk te maken, ontvang je daarom per kalenderjaar een afrekening van ons. Dit maakt het eenvoudiger om deze te verwerken in jouw administratie. Wij weten uit ervaring dat de jaarafrekening soms best ingewikkeld is. Daarom hebben wij deze pagina gemaakt. Met meer informatie en antwoorden op vragen die vaak gesteld worden.
Hoe werkt het?
Begin 2024 ontvang je je jaarafrekening. Deze gaat over de periode van 1 januari tot en met het moment dat wij jouw meterstanden ontvangen. Ben je korter dan een jaar klant bij ons? Dan gaat jouw afrekening over de periode vanaf het moment dat je klant bij ons bent geworden tot het eind van het jaar.
Slimme meter
Dan hoef je niets te doen. Op 1 januari 2024 ontvangen wij
automatisch jouw meterstanden. Hiermee maken wij begin 2024 jouw afrekening over
2023.
Als je (nog) geen slimme meter hebt, vragen wij je zelf jouw
meterstanden door te geven en zie je op jouw jaarafrekening een 'geschat
verbruik' terug. Hieronder vindt je alles op een rijtje. Zo weet je precies wat
je kunt verwachten.
Begin januari 2024 wij vragen je jouw meterstanden aan ons
door te geven. Deze standen gebruiken wij op jouw jaarafrekening.
Begin februari 2024 ontvang je jouw jaarafrekening. Daarop zie je
onder andere:
Jouw werkelijke verbruik tot de dag waarop jij jouw
meterstanden aan ons hebt doorgegeven.
Was je in 2022 ook al klant bij ons en hebben wij in januari
2023 ook een afrekening voor jou gemaakt? Dan verrekenen we het verbruik dat
wij op die factuur geschat hebben nu met jouw daadwerkelijke verbruik in die
periode. Je vindt dit terug als 'In rekening gebrachte schattingen'.
Wil je niet meer per kalenderjaar afgerekend worden? Dat
kan. Je kunt hiervoor contact opnemen met onze collega’s van de Ondernemersdesk.
Veelgestelde vragen over de jaarafrekening
Begin 2024 ontvang je jouw afrekening over 2023. Soms kan het zijn dat het iets langer duurt voordat je jouw afrekening ontvangt. Uiteraard hoor je dit dan van ons.
Ben je afgelopen jaar klant bij ons geworden, dan gaat jouw afrekening over een kortere periode dan een jaar. Volgend jaar ontvang je jouw jaarafrekening weer in januari, hij gaat dan wel over 12 maanden.
Op de afrekening staan in de berekeningen de tarieven incl. btw. Natuurlijk hebben we bij het berekenen van jouw energiekosten wel het tarief excl. btw gebruikt. Het totaalbedrag dat in het lichtgrijs in de een-na-laatste kolom staat is excl. btw.
We berekenen het termijnbedrag door te kijken naar het energieverbruik in de afgelopen periode. Daarbij houden we rekening met de gemiddelde buitentemperatuur van de laatste 10 jaar en de verwachte prijzen op de energiemarkt. Bekijk en wijzig eenvoudig het termijnbedrag in MijnENGIE of de ENGIE-app. Nog geen MijnENGIE? Maak een account aan met jouw klantnummer, postcode en huisnummer. Jouw klantnummer staat op de berichten die je van ons ontvangt.
Bekijk en wijzig eenvoudig het termijnbedrag in MijnENGIE of de ENGIE-app. Lees meer over het aanpassen van je termijnbedrag op onze speciale pagina.
Je ontvangt ieder jaar een afrekening waarin we jouw verbruik verrekenen met de betaalde termijnbedragen. Het verbruik stellen we vast op basis van de meterstanden. Is het energieverbruik lager dan verwacht, dan krijg je geld terug. Dit bedrag, verminderd met eventuele openstaande bedragen, wordt uiterlijk na 3 weken uitbetaald op het bij ons bekende rekeningnummer. Is het verbruik hoger dan verwacht, dan wordt een extra bedrag in rekening gebracht.
Liever persoonlijk contact?
Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact op met
onze Ondernemersdesk. We zijn op werkdagen bereikbaar en helpen je graag verder.