Omdat we van te voren niet kunnen voorspellen hoeveel energie je het komende jaar gaat gebruiken, baseren wij het termijnbedrag op jouw verbruik in het afgelopen jaar. Dit jaarverbruik delen we door 12. Zo ontstaat het gemiddelde, maandelijkse verbruik. In de grafiek hieronder is te zien hoe uit de duurdere wintermaanden en goedkopere zomermaanden een gemiddeld verbruik komt.
Het gemiddelde
Bij de berekeningen houden we rekening met de gemiddelde buitentemperatuur van de afgelopen jaren. Zo voorkomen we dat je termijnbedrag niet meteen enorm verandert na 1 strenge of juiste zachte winter. We kijken ook naar prijswijzigingen in de energiemarkt, behalve als je leveringstarief vaststaat voor 1 of 3 jaar.
Opbouw termijnbedrag
Jouw termijnbedrag bestaat uit:
Leveringskosten
Dit zijn de kosten voor je energieverbruik. De leveringskosten bestaan uit de prijs per kWh (elektriciteit) of per m3 (gas) vermenigvuldigd met je stroom- en/of gasverbruik, plus een vast bedrag per jaar.
Netbeheerkosten
De netbeheerkosten zijn kosten voor aanleg en onderhoud van kabels en leidingen naar de meterkast en huur van de meters. Je vindt deze kosten voor het gemak terug op je energierekening van ENGIE, maar wij dragen deze kosten af aan je netbeheerder.
Overheidsheffingen
Je betaalt Energiebelasting (EB) en Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie (ODE). Deze heffingen zijn voor iedereen gelijk en worden jaarlijks vastgesteld. Deze heffingen vind je ook terug op je energierekening, maar dit gedeelte van het termijnbedrag maken wij over aan de overheid.
Termijnbedragcheck
Verbruik je minder dan 10.000 kWh en ben je klant met 1 adres? Dan kun je met de Termijnbedragcheck in MijnENGIE of via de ENGIE-app eenvoudig controleren of je huidige termijnbedrag nog past bij je energieverbruik. Op basis van de gegevens die wij van je energieverbruik hebben, kunnen wij voor je inschatten hoeveel je van jouw jaarrekening terugkrijgt of moet bijbetalen. Wij adviseren om een aantal keer per jaar met de Termijnbedragcheck te controleren of je nog goed zit met je termijnbedrag.
Het termijnbedrag wijzigen
Ben je klant met 1 adres en wil je je termijnbedrag wijzigen? Hiervoor hoef je geen contact op te nemen met de Ondernemersdesk. Dit kan namelijk heel eenvoudig in MijnENGIE via de ENGIE-app. Soms kan het aantrekkelijk zijn om het termijnbedrag te verlagen, zodat je iedere maand minder hoeft te betalen. Maar soms kan dit ook tot onverwachte uitgaven leiden als je hierdoor moet bijbetalen op je jaarafrekening. Controleer daarom een aantal keer per jaar met de Termijnbedragcheck in MijnENGIE of via de ENGIE-app of je goed uitkomt op je jaarafrekening. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.
Betaalwijze wijzigen
Je kunt betalen via automatische incasso of overboeking. Je kiest zelf de betaalwijze die bij je past. Je kunt je betaalwijze eenvoudig wijzigen in MijnENGIE of via de ENGIE-app.
Automatische incasso
Als je betaalt via een automatische incasso machtig je ENGIE om termijnbedragen en afrekeningen automatisch van je bankrekening te incasseren. Je hebt altijd 8 weken de tijd om de afschrijving door je bank terug te laten boeken als je het niet eens bent met de incasso. Automatische incasso’s vinden in de meeste gevallen plaats rond de 27e van de maand. Als de incassodatum in het weekend of op een feestdag valt, dan zullen wij het factuurbedrag een dag eerder of later incasseren.
Overboeking
Bij het betalen via overboeking zorg je zelf voor betaling van termijnbedragen en afrekeningen. ENGIE stuurt je hiervoor facturen per e-mail of per post. Je bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd betalen van de facturen.
Incasso en aanmaningen
Als je niet op tijd betaalt, kom je in ons incassotraject terecht. Vanuit het incassotraject sturen wij je 1 of meerdere brieven om je er aan te herinneren dat je nog moet betalen. Daarnaast proberen wij telefonisch contact met je op te nemen. Om extra incassokosten te voorkomen, is het voor iedereen het beste om de situatie zo snel mogelijk op te lossen.
Misschien ben je gewoon vergeten te betalen. Of stond er ongemerkt niet genoeg saldo op je bankrekening. Wat de situatie ook is: wij adviseren je om alsnog zo snel mogelijk te betalen. Als dat niet lukt, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088 – 444 66 50.
Het incassotraject
Het incassotraject start na de uiterste datum waarop je de factuur moet betalen.
Na 8 dagen: Wij sturen eerst een herinnering naar je correspondentieadres.
Na nog eens 8 dagen: Nog steeds niet betaald? ENGIE stelt je nu officieel in gebreke. De ingebrekestelling sturen wij naar je correspondentieadres.
Na nog eens 16 dagen: Als je niet hebt betaald, ontvang je na de ingebrekestelling een sommatie op je correspondentieadres. ENGIE brengt extra incassokosten in rekening.
Na nog eens 7 dagen: Heb je binnen een week het volledige bedrag nog niet betaald? Dan krijg je een brief met de mededeling dat je wordt afgesloten. Wij proberen nog telefonisch contact met je op te nemen.
Na nog eens 20 dagen: We ontbinden je energieovereenkomst. Wij geven je netbeheerder opdracht gas en stroom op het leveringsadres af te sluiten en dragen je zaak over aan de gerechtsdeurwaarder.
De gerechtsdeurwaarder zal alsnog het verschuldigde bedrag bij je komen innen of legt beslag op je eigendommen. Hoe dat werkt, lees je op deze pagina over gerechtsdeurwaarders van de Rijksoverheid. Ook hier loop je het risico op hoge extra kosten.
Als nieuwe facturen onbetaald blijven tijdens de periode waarin de betalingsachterstand is ontstaan, worden deze toegevoegd aan het reeds ingezette incassotraject. We houden steeds rekening met tussentijdse betaling, betalingsregeling, een klacht of faillissement en de eventuele mogelijkheid die je hebt voor schuldhulpverlening. We kunnen het incassotraject onderbreken als sprake is van zeer ernstige gezondheidsrisico’s.
Na de ingebrekestelling gaat ENGIE incassokosten berekenen. Die komen bovenop het bedrag dat je ons dan al schuldig bent. Wij hanteren de wettelijke berekeningen:
Over de eerste € 2.500,- van de vordering 15% van de hoofdsom, met een minimum van € 40,-
Over de volgende € 2.500,- van de vordering 10% van de hoofdsom
Over de volgende € 5.000,- van de vordering 5% van de hoofdsom
Over de volgende € 190.000,- van de vordering 1% van de hoofdsom
Over bedragen boven de € 200.000,- mag maximaal 0,5% worden berekend met een maximum van € 6.775,-
Heb je moeite met het betalen van jouw jaarafrekening of heb je een betalingsachterstand? Dan zijn er mogelijkheden voor een betalingsregeling. Dat betekent dat je langer over bepaalde betalingen mag doen. In MijnENGIE regel je dit heel eenvoudig. Lees hieronder ook de voorwaarden voor een betalingsregeling.
Wacht niet te lang
Neem zo snel mogelijk contact met ons op. Wacht niet te lang. Na meerdere betalingsherinneringen is de kans namelijk kleiner dat je nog een regeling kunt treffen en kunnen extra bijkomende kosten in rekening worden gebracht.
Een betalingsregeling wordt je éénmalig aangeboden. Als je je niet aan de afspraken houdt, krijg je geen nieuwe regeling.
Je krijgt maximaal éénmaal per jaar een betalingsregeling.
De bedragen van de betalingsregeling dien je zelf over te maken. Op tijd. Voor de betalingsregeling ontvang je geen acceptgirokaarten. Betaal je via automatische incasso? Dan heb je 2 mogelijkheden:
Je maakt de bedragen van de betalingsregeling zelf over
Of je laat ons de bedragen automatisch van jouw rekening afschrijven
Als we in de regeling geen afspraken hebben gemaakt over de maandelijkse termijnbedragen (voorheen voorschot) van de maanden die volgen, dan moet je die intussen blijven overmaken. Ook weer op tijd. Hetzelfde geldt voor jaar- of eindafrekeningen die je krijgt in de periode dat je in een betalingsregeling zit.
Als je zelf je maandelijkse termijnbedrag hebt verlaagd, dan treffen we geen betalingsregeling voor een bijbetaling op de jaarafrekening of eindafrekening.