Aan het begin van een ieder leveringsjaar ontvangt u van ons een toelichting op uw eerste factuur. In deze toelichting leggen wij u uit hoe de factuur is opgebouwd en informeren wij u over relevante zaken rondom energiebelasting, heffingen en wetswijzigingen. Wel zo prettig, want zo bent u gelijk vanaf de eerste factuur weer helemaal op de hoogte.
Toelichting op uw factuur
U ontvangt iedere maand een factuur voor uw elektriciteits- en/of gasverbruik in de afgelopen leveringsmaand. Voor uw kleinverbruikaansluitingen is deze factuur opgebouwd uit leveringskosten van elektriciteit en/of gas, netwerkkosten, energiebelasting (inclusief heffingskorting indien van toepassing) en btw. Voor uw grootverbruikaansluitingen is de factuur opgebouwd uit leveringskosten, energiebelasting en btw.
Uw factuur is gebaseerd op (voorlopige) meetgegevens of op contractwaarden. Als uw factuur is gebaseerd op contractwaarden, dan hadden wij op het moment van facturatie de meetgegevens van uw netbeheerder of meetbedrijf nog niet (volledig) ontvangen.
EnVoicing: ontvang uw facturen digitaal
In ons streven naar duurzaamheid, moedigen wij digitale facturatie aan. Met EnVoicing ontvangt u onze facturen (pdf, xml of UBL) per e-mail en worden alle facturen online gearchiveerd in mijnENGIE.
Wilt u onze facturen voortaan digitaal ontvangen? U past dit eenvoudig aan in mijnENGIE.
In 2025 gelden andere tarieven van de energiebelasting dan in 2024. Daarnaast wordt in het begin van een nieuw belastingjaar het verbruik tot 10.000 kWh en/of 170.000 m3 in de duurste schijf in rekening gebracht. Dit kan leiden tot een hogere factuur in vergelijking met uw laatste nota van het jaar 2024 aangezien hierin de eerste (en duurste) schijf waarschijnlijk al doorlopen was. Dit laatste is van toepassing voor de maandfactuur van uw grootverbruikaansluiting(en).
De leveringstarieven die u bij u voorgaande leverancier had, kunnen anders zijn. Hierdoor kan ook de hoogte van uw factuur afwijken. Daarnaast is uw factuur gebaseerd op uw gecontracteerd volume in plaats van historische bekende verbruiksgegevens. Deze zijn namelijk, bij ons als nieuwe leverancier, nog niet bekend. In geval van grootverbruikaansluiting(en), kan uw factuur gebaseerd zijn op contractwaarden in plaats van (voorlopige) meetgegevens. Dit komt omdat de meetgegevens niet (volledig) of niet tijdig zijn ontvangen.
Andere vraag of meer informatie?
Neemt u dan contact op met onze Klantenservice. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer 0900 567 0 567 (lokaal tarief) of stuur een e-mail naar service.zakelijk@engie.com.