Heb je van ons een jaarafrekening of eindafrekening ontvangen? Lees er meer over in dit artikel en bekijk de veelgestelde vragen.
Een keer per jaar ontvang je van ons een jaarafrekening. Hierop verrekenen wij jouw energieverbruik met de termijnbedragen die je door het jaar heen hebt betaald. Heb je minder energie verbruikt dan verwacht, dan ontvang je geld terug. Heb je meer verbruikt, dan vragen wij je om bij te betalen. Uit ervaring weten we dat een afrekening soms best ingewikkeld kan zijn. Daarom vind je op deze pagina meer informatie en antwoorden op vragen die vaak gesteld worden.
Als zakelijke klant kun je er ook voor kiezen om per kalenderjaar een jaarafrekening te ontvangen. Wil je meer weten? Lees dan meer hierover op deze pagina.
Voorkom verrassingen
Met de gratis ENGIE-app zie je het hele jaar door wat je verbruikt en wat dat kost. Ook zie je dan direct of je goed zit met je termijnbedrag. Past het termijnbedrag niet meer bij je verbruik? Dan pas je je termijnbedrag eenvoudig aan in de app. Zo voorkom je vervelende verrassingen zoals bijbetalen op de jaarafrekening.
Vind je het scherm van je telefoon te klein? Geen probleem. De app is ook te gebruiken op je tablet of iPad. Zo heb je de voordelen van de app én een groter scherm.
Het prijsplafond van 2023
In 2023 was er een prijsplafond voor stroom en gas. Met dit prijsplafond betaalde je voor gas tot 1.200 m3 maximaal € 1,45 en voor stroom tot 2.900 kWh maximaal € 0,40. Als het prijsplafond op jou van toepassing was, zie je dit terug op je jaarafrekening bij de extra regel 'Overheidskorting prijsplafond'. Hier zie je de korting die je krijgt vanwege het prijsplafond.
Meer weten over het prijsplafond en de jaarafrekening? Bekijk dan onze speciale pagina over het prijsplafond. Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen.
In 2024 is er geen prijsplafond meer voor stroom en gas.
Heeft jouw afrekening betrekking op minder dan een jaar, dan word je waarschijnlijk per kalenderjaar afgerekend en ben je nog geen jaar klant bij ons. Het kan ook zijn dat de afrekening die je hebt ontvangen een eindafrekening is. Als je gaat verhuizen of overstapt naar een andere energieleverancier ontvang je binnen 6 weken een eindafrekening van ons. Deze afrekening heeft waarschijnlijk betrekking op minder dan een jaar.
Er zijn 3 belangrijke redenen die bepalen of je moet bijbetalen of juist geld terugkrijgt:
1. Jouw energieverbruik Er zijn veel oorzaken te bedenken waardoor jouw verbruik hoger of lager uitvalt dan ENGIE heeft voorspeld bij het berekenen van jouw termijnbedrag. Bijvoorbeeld:
In een koude winter verbruik je meer gas dan in een gemiddelde winter en in een zachte winter juist minder.
Bij een verhuizing is je voorschot gebaseerd op het energieverbruik van de vorige gebruikers. Het is goed mogelijk dat de vorige gebruikers minder zuinig waren met energie, of juist zuiniger.
Misschien heb je in het afgelopen jaar apparatuur aangeschaft die veel energie verbruikt. Bijvoorbeeld een printer, airco, computer of elektrische kachel.
Door energiebesparende maatregelen kan jouw energieverbruik dalen. Je hebt bijvoorbeeld isolatie of dubbele beglazing aangebracht. Ook LED verlichting of het lager zetten van de thermostaat kunnen jouw energieverbruik verlagen.
2. Ontwikkelingen in de energieprijzen Energieprijzen zijn voor een groot deel afhankelijk van de olieprijzen. Zijn de olieprijzen extreem hoog, dan kan de afrekening over deze periode ook hoger uitvallen. ENGIE probeert de prijsontwikkeling zo goed mogelijk in te schatten. Toch kunnen energieprijzen flink schommelen door onverwachte gebeurtenissen. Als je een contract hebt met flexibele energieprijzen (bijvoorbeeld ENGIE Open of een ENGIE Modelcontract) dan zie je dat terug op jouw jaarafrekening.
3. Een kortere afrekenperiode De periode waarover jouw afrekening gaat, kan korter zijn dan een jaar. Bijvoorbeeld als je bent verhuisd of geen klant meer bent bij ENGIE. Boven jouw afrekening staat dan 'Eindafrekening'. Als de afrekenperiode meer wintermaanden had, dan heb je met de voorschotten (termijnbedragen) misschien te weinig betaald. In dat geval staat op jouw eindfactuur het bedrag dat je nog moet bijbetalen. Als het juist een warme periode betrof, waarin je weinig hoefde te verwarmen, kan het zijn dat je na de eindafrekening juist geld terugkrijgt.
Je ontvangt ieder jaar een afrekening, waarin we jouw verbruik verrekenen met de betaalde termijnbedragen. Het verbruik stellen we vast op basis van de meterstanden. Is het energieverbruik lager dan verwacht, dan krijg je geld terug. Dit bedrag, verminderd met eventuele openstaande bedragen, wordt uiterlijk na 3 weken uitbetaald op het bij ons bekende rekeningnummer. Is het verbruik hoger dan verwacht, dan wordt een extra bedrag in rekening gebracht.
We berekenen het termijnbedrag door te kijken naar het energieverbruik in de afgelopen periode. Daarbij houden we rekening met de gemiddelde buitentemperatuur van de laatste 10 jaar en de verwachte prijzen op de energiemarkt. Bekijk en wijzig eenvoudig het termijnbedrag in MijnENGIE of de ENGIE-app. Nog geen MijnENGIE? Maak een account aan met jouw klantnummer, postcode en huisnummer. Jouw klantnummer staat op de berichten die je van ons ontvangt.
Een stijging van het termijnbedrag is afhankelijk van meerdere factoren. Om te voorkomen dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen, adviseren wij je om via de ENGIE-app of MijnENGIE je termijnbedrag te controleren. Heb je nog geen account? Dan kun je die hier aanmaken. Ben je je wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten? Dan kun je eenvoudig nieuwe inloggegevens opvragen.
Kom je er niet helemaal uit of wil je meer informatie over het aanpassen van je termijnbedrag? We helpen je hier graag verder.
Op de afrekening staan in de berekeningen de tarieven incl. btw. Natuurlijk hebben we bij het berekenen van jouw energiekosten wel het tarief excl. btw gebruikt. Het totaalbedrag dat in het lichtgrijs staat in de een-na-laatste kolom is excl. btw.
Als je op jouw jaarafrekening een 'geschat verbruik' terugziet, word je waarschijnlijk per kalenderjaar afgerekend en heb je (nog) geen slimme meter. Op jouw jaarafrekening zie je dan onder andere:
Jouw werkelijke verbruik tot de dag waarop je jouw meterstanden aan ons hebt doorgegeven.
Het geschatte verbruik vanaf het moment dat je jouw meterstanden hebt doorgegeven tot en met 31 december 2022. Heb jij je meterstanden bijvoorbeeld op 20 december doorgegeven? Dan is jouw verbruik van 20 tot en met 31 december 2022 geschat. Je vindt dit terug op de afrekening als 'Totaal schattingen'. Wij berekenen jouw geschatte verbruik door te kijken naar het standaard jaarverbruik. Dat is het historische verbruik op jouw aansluiting, gecorrigeerd voor weersinvloeden. Het geschatte verbruik verrekenen wij met jouw werkelijke verbruik op de jaarafrekening die je in 2023 van ons ontvangt en heeft betrekking op het jaar 2021.
Was je in 2021 ook al klant bij ons en hebben wij in januari 2022 ook een afrekening voor jou gemaakt? Dan verrekenen we het verbruik dat wij op die factuur geschat hebben nu met jouw daadwerkelijke verbruik in die periode. Je vindt dit terug als 'In rekening gebrachte schattingen'.
Op het verbruiks- en kostenoverzicht wordt voor gasaansluitingen geen rekening gehouden met de calorische factor. Op de jaarafrekening wel. In geval van een gasaansluiting wordt het verbruik op basis van de meterstanden (eindstand min beginstand) gecorrigeerd met een calorische factor. De reden hiervoor is dat aardgas een natuurproduct is en kan wisselen van kwaliteit. De kwaliteit van het geleverde gas bepaalt de verbrandingswaarde en daarmee ook jouw verbruik. Krijg je een lagere kwaliteit gas, dan geeft de meter te veel verbruik aan. Een hogere kwaliteit betekent een te laag gemeten verbruik. Daarom wordt achteraf een correctiefactor toegepast op het gemeten verbruik. Hieruit ontstaat het calorisch gecorrigeerde verbruik.
Goed om te weten
Alles over de overheidsheffingen per 2023
Ieder jaar wijzigen de overheidsheffingen per 1 januari. Wij vertellen je wat er verandert in 2023 en wat de nieuwe energiebelastingtarieven zijn.
Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan
gerust contact op met onze Ondernemersdesk. Deze is op werkdagen bereikbaar. Bekijk de Ondernemersdeskpagina voor de actuele openingstijden.