Je meterstanden gebruiken wij om uit te rekenen of je moet bijbetalen of hoeveel je terugkrijgt. Op deze pagina lees je meer over meterstanden aflezen en doorgeven.
Hoe moet je de elektriciteitsmeter en gasmeter aflezen? Dat verschilt per type meter. Hieronder hebben wij dit voor de meest voorkomende meters voor je op een rijtje gezet. Zo kun je jouw meterstanden gemakkelijk aan ons doorgeven!
De eenheid van elektriciteit is kWh en van gas is dit m3. De eenheid is altijd op je meter terug te vinden.
Type meters
Doordat de eenheid m3 voor zowel gas als water wordt gebruikt, wordt de meterstand van gas soms verwisseld met de stand van de watermeter.
Hoe weet je dat je de juiste meter afleest? De watermeter is rond, waar de gasmeter rechthoekig en groter is. De gasmeter bestaat vaak uit een metalen kast. Voor de meterstand van gas hoef je alleen de cijfers voor de komma door te geven. De 3 cijfers in het rode vlak hoef je niet te door te geven.
Een veel voorkomende analoge elektriciteitsmeter is de ferrarismeter. Deze meter is te herkennen aan de horizontale schijf die ronddraait wanneer er stroom wordt verbruikt. Er bestaan ferrarismeters met een enkel of een dubbel telwerk.
Enkel telwerk
Voor een ferrarismeter met 1 telwerk lees je de cijfers van de telwielen af. De cijfers achter een eventuele komma hoef je niet door te geven. Soms zijn er, in plaats van een komma, kleine streepjes achter het laatste cijfer te zien. Wanneer het laatste telwieltje net tussen 2 cijfers in staat, kun je het meest zichtbare cijfer noteren.
Dubbel telwerk
Voor een ferrarismeter met 2 telwerken moeten beide telwerken afgelezen worden. Je noteert de meterstand van telwerk I (T1, het bovenste telwerk) en van telwerk II (T2, het onderste telwerk).
Je hoeft alleen de cijfers voor de komma door te geven. Als er kleine streepjes staan achter het laatste cijfer, telt het cijfer zelf gewoon mee. De streepjes kun je negeren. Wanneer het laatste telwieltje net tussen 2 cijfers in staat, kun je het meest zichtbare cijfer noteren.
Wanneer je een ferrarismeter in combinatie met zonnepanelen hebt, en je hierdoor meer stroom opwekt dan dat je verbruikt, zal de teller van deze meter automatisch terugdraaien.
Net als de ferrarismeters zijn deze elektriciteitsmeters te herkennen aan hun analoge tellers, alleen hebben zij geen draaischijf. Deze meters hebben vaak 2 telwerken.
Om de meterstanden van jouw meter door te kunnen geven, lees je de meterstand van telwerk I (T1, het linker of bovenste telwerk) en van telwerk II (T2, het rechter of onderste telwerk) af. De cijfers achter een eventuele komma hoef je niet te noteren. Als er kleine streepjes staan achter het laatste cijfer, telt het cijfer zelf gewoon mee. De streepjes kun je negeren.
Deze meter is niet geschikt om te salderen (zoals een ferrarismeter) of om teruglevering te registeren (zoals een digitale of slimme elektriciteitsmeter).
Er zijn verschillende soorten digitale elektriciteitsmeters. In jouw schermpje zie je vóór elke stand een nummer staan. Dit nummer geeft aan bij welk telwerk de meterstand hoort.
De digitale elektriciteitsmeters hebben vaak 2 tot (maximaal) 4 telwerken. De meterstanden van telwerk I (T1) en telwerk II (T2) tonen jouw stroomverbruik. Als je meter ook een telwerk III (T3) en telwerk IV (T4) bevat, tonen deze standen jouw teruglevering, bijvoorbeeld door zonnepanelen. Deze standen blijven op 0 staan wanneer je zelf geen energie opwekt.
De meterstanden worden één voor één op het display weergegeven. Met behulp van een knop op de meter kun je tussen de verschillende telwerken/meterstanden wisselen. Noteer per telwerk de meterstand die wordt getoond (ook wanneer deze 0 is).
Een slimme meter is een digitale meter waarvan de meterstanden op afstand uitgelezen kunnen worden. Heb je een slimme meter? Dan hoef je geen meterstanden aan ons door te geven voor jouw overstap, verhuizing of jaarafrekening.
De meterstanden lezen wij automatisch voor je uit. Je ontvangt in dit geval dan ook geen meterverzoek van ons. De uitgelezen meterstanden kun je altijd terug zien in jouw MijnENGIE account.
Tip: met een slimme meter kun je jouw energieverbruik per uur in de ENGIE-app volgen. In duidelijke grafieken zie je hoe het staat met jouw verbruik, de kosten en of jouw termijnbedrag nog wel bij je past. Zo weet je precies waar je aan toe bent.
Handleidingen slimme meter
Je kunt de handleiding van je slimme meter op de website van jouw netbeheerder vinden. Wil je weten wie jouw netbeheerder is? Kijk dan op www.netbeheernederland.nl.
Meterstanden doorgeven
Jouw meterstanden gebruiken wij om uit te rekenen of je moet bijbetalen of hoeveel je terug krijgt. Meterstanden doorgeven doe je eenvoudig en snel online. Je hoeft alleen de meterstanden door te geven als wij daarom gevraagd hebben. Heb je een slimme meter? Dan lezen wij de meterstanden automatisch voor je uit. Hier hoef je niets voor te doen.
Jouw meterstanden geven precies aan hoeveel stroom en gas je hebt verbruikt. Deze cijfers hebben wij nodig om uit te rekenen hoeveel je moet bijbetalen of hoeveel je terugkrijgt. We hebben jouw meterstanden nodig om de volgende redenen.
Eén keer per jaar ontvang je een jaarafrekening. Je hebt al vooruitbetaald voor energie via de maandelijkse termijnbedragen. Dat bedrag trekken we af van de werkelijk gemaakte energiekosten, die we pas achteraf kunnen vaststellen op basis van jouw meterstanden.
Je bent net klant geworden
Maximaal 3 dagen na de start van onze levering ontvang je per post of e-mail een bericht met het verzoek om de meterstanden aan ons door te geven. Heb je een slimme meter? Dan ontvangen wij de meterstanden automatisch en hoef je niets te doen.
Je gaat verhuizen naar een nieuw pand
Maximaal 3 dagen na de start van onze levering ontvang je per post of e-mail een verzoek om de meterstanden van het nieuwe adres aan ons door te geven. Om zeker te zijn dat je alleen betaalt voor de energie die je zelf heeft verbruik, vragen wij ook meterstanden van het oude adres op te geven. Heb je een slimme meter? Dan ontvangen wij uw meterstanden automatisch.
Veelgestelde vragen over doorgeven meterstanden
Je vindt het opnamekenmerk op het meterstandenkaartje dat je van ons via post of e-mail hebt ontvangen. Ben je deze kwijt? Je kunt dan contact opnemen met onze Ondernemersdesk. We zijn bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 088 - 444 66 50.
Als wij de meterstanden niet of te laat ontvangen, zullen wij een schatting van de standen maken. Uiteraard ontvangen wij liever de werkelijke meterstanden, om te voorkomen dat er meer energie in rekening wordt gebracht dan je daadwerkelijk hebt verbruikt. Wij willen je daarom ook vragen om tijdig de standen door te geven.
Graag ontvangen wij de meterstanden zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 2 weken nadat je ons verzoek hebt ontvangen. Als je door omstandigheden verhinderd bent om de meterstanden (op tijd) door te geven, zullen wij een schatting van de standen maken.
De slimme meter stuurt jouw meterstanden op afstand naar jouw netbeheerder. Je kunt dit laten in- of uitschakelen. Neem hiervoor contact op met jouw netbeheerder. Wil je weten wie jouw netbeheerder is? Kijk dan op www.netbeheernederland.nl.
Uitschakelen kan op het moment dat de monteur de slimme meter installeert of daarna.
Let op: als je het uitlezen hebt uitgeschakeld, krijg je geen Maandelijkse Energie Rapportage meer. Ook moet je dan voor de jaarafrekening, bij het wisselen van energieleverancier en/of een verhuizing zelf je meterstanden doorgeven.
Je kunt het automatisch uitlezen van je meterstanden op een later moment altijd weer inschakelen via jouw netbeheerder.
Staan er onjuiste meterstanden op de energierekening? Dan kan je een correctieverzoek bij ons indienen. Dit kan je doen door het digitale correctieformulier in MijnENGIE in te vullen en naar ons op te sturen.
Let wel op de volgende voorwaarden:
Het verschil tussen de verkeerde en de goede meterstanden mag niet minder zijn dan 100 m3 bij gas en 250 kWh in totaal bij elektriciteit.
Ben je verhuisd of overgestapt, dan moet de andere leverancier akkoord gaan met de gecorrigeerde meterstanden.
Ben je overgestapt, dan mag de overstap niet langer dan 3 maanden geleden zijn geweest.
Zorg dat je een goede digitale foto van de meter bij de hand hebt met:
Datum opname, bijvoorbeeld: datum van de krant zichtbaar op de foto
Meterstand goed leesbaar
Meternummer goed leesbaar
Bij een verhuizing naar een nieuw pand kun je de overdrachtsakte of huurovereenkomst met handtekening voor de meterstanden digitaal meesturen.
Elektriciteitsmeters kunnen meerdere telwerken (maximaal 4) hebben. Voor elk telwerk moet dan een meterstand doorgegeven worden.
Als je een slimme meter hebt, lezen wij de meterstanden automatisch op afstand voor je uit. Als dit onverhoopt niet lukt, zullen we je alsnog een verzoek sturen om zelf de meterstanden af te lezen en door te geven.
Bij het doorgeven van de meterstanden kan je aangeven of je per e-mail een bevestiging van de ingevulde meterstanden wilt ontvangen. Hiernaast kan je jouw doorgegeven meterstanden altijd terugvinden in jouw persoonlijke meterstandenoverzicht in MijnENGIE. Het kan enkele dagen duren voordat het overzicht met de meest recente meterstanden is bijgewerkt.
Heb je een slimme meter? Je ontvangt geen bevestiging per e-mail wanneer de standen zijn uitgelezen. Wel kan je de uitgelezen standen terugvinden in jouw persoonlijke meterstandenoverzicht in MijnENGIE.
Browserupdate aangeraden
Je browser wordt niet meer ondersteund. Gebruik Edge, Safari, FireFox of Chrome om Engie optimaal te kunnen gebruiken.