IT dienstverlening & Healthcare

Mobiel uitwijk-datacenter van ENGIE draait vlekkeloos bij Lentis

Zuidlaren
2017

“Het mobiele datacenter draait vlekkeloos. Je merkt eigenlijk niet dat het er is.” Met die woorden reageert manager Automatisering Eppe Wolfis van zorgorganisatie Lentis op de vraag hoe het ENGIE Mobile Data Center (EMDC) bevalt nu het ruim een jaar draait. Het gaat om het uitwijk-datacenter dat ENGIE voor Lentis opleverde in Zuidlaren. 

Ontdek meer over ENGIE Healthcare
mobiel datacenter racks

Een volmondig ja

“Zou je me vragen of ik ENGIE zou aanraden, dan zou mijn antwoord zonder twijfel ‘ja’ zijn”, vervolgt Wolfis. “In het geval van een IT-uitwijk heb je één kans om het goed te doen. En in deze mobiele oplossing hebben we wanneer er zich een calamiteit zou voordoen het volste vertrouwen. Zo hebben we de verplaatsing van de container van 8 bij 3 meter al verschillende keren samen geoefend. In vier uur staat-ie in Groningen.” “Alles klopt tot in detail”, vat de manager Automatisering samen. “En dat wekt het benodigde vertrouwen. Je gaat in het geval van een IT-uitwijkoplossing immers niet over één nacht ijs. De continuïteit van je organisatie staat of valt ermee. In ons geval zijn vijftig locaties gekoppeld aan het EMDC. En dan hebben we nog behoorlijk wat capaciteit over. De container is nu voor de helft gevuld. De oplossing is dus schaalbaar. We zijn hiermee klaar voor de toekomst.” 

lentis mobiel datacenter

De vraag van Lentis

“We wilden een aantal componenten van onze IT-infrastructuur niet meer dan driehonderd meter van elkaar hebben”, legt Wolfis uit. “Daarbij zochten we naar een IT-uitwijkoplossing die we in geval van een calamiteit op het terrein in Zuidlaren zo snel mogelijk operationeel konden hebben op onze locatie in de stad Groningen. Toen we nadachten over zo’n uitwijkmogelijkheid kwamen we dan ook op het idee van een mobiele oplossing.” 

De oplossing van ENGIE

ENGIE heeft op het terrein van Lentis, organisatie voor geestelijke gezondheidszorg, een vol waardig en duurzaam mobiel datacenter gerealiseerd. Dit fungeert als spiegel- en uitwijkoplossing. Na de oplevering is ENGIE nog vijf jaar verant woordelijk voor service en support.


Image

Waarom ENGIE?

Onder meer de conceptmatige oplossing van ENGIE, het gunstige onderhoudsscenario voor een termijn van vijf jaar in combinatie met de aanschafprijs én de aandacht voor ‘Green IT’, gaf volgens de manager Automatisering de doorslag in het voordeel van ENGIE. Met ‘Green IT’ doelt Wolfis bijvoorbeeld op de oplossing voor het koelen van het EMDC die ENGIE aandroeg: de zogenoemde ‘vrije koeling’. In plaats van het gebruik van airco’s wordt hierbij gebruikgemaakt van de koelcapaciteit van de buitenlucht. “Tweehonderd dagen van het jaar is de temperatuur buiten lager dan die je nodig hebt in een datacenter. Dat levert dus een behoorlijke besparing op qua energie”, legt hij uit. “Daarbij komt dat in de oplossing van ENGIE is gekozen voor een modulaire koeloplossing die zorgt voor optimale beschikbaarheid en schaalbaarheid. De koeloplossing is zodanig schaalbaar dat wanneer IT extra capaciteit plaatst, het koelvermogen automatisch opgeschakeld wordt. Zo is er nooit sprake van onnodige inzet van koelcapaciteit. Ook een besparing dus.”

Ontdek meer over ENGIE Healthcare