Food & Beverage

Totale technische ontzorging voor Ahold Delhaize

Zaandam
2018

Ahold Delhaize zocht in 2014 één partner die het onderhoud en beheer van alle technische installaties in onder meer vijf distributiecentra en vijf Home Shop Centra van Albert Heijn, de distributiecentra van Gall & Gall en Etos, meerdere pick up points en ook het hoofdkantoor van Ahold Delhaize kon verzorgen. De keuze viel op ENGIE. “We wilden meer structuur. Eén partij, één landelijk contract voor het totaalpakket. Een partner die ons volledig kon ontzorgen op technisch- en onderhoudsvlak”, legt Hans Rietveld, director facility & health services Ahold Delhaize Nederland, uit.

“Tot vijf jaar geleden hadden we te maken met diverse partijen en verschillende contractvormen. En daardoor met wisselende resultaten”, gaat Rietveld verder. “Eén contract met één partner biedt ons structuur en niet onbelangrijk volume- en daarmee prijsvoordeel.” “Daarbij zijn de lijnen kort wanneer je te maken hebt met één partij en daarbinnen met één contactpersoon als direct aanspreekpunt en een vast team van mensen dat voor je werkt. Minder versnippering en standaardisatie zijn hiervan de belangrijkste voordelen”, legt Jacco Grootjen, vendor manager Ahold Delhaize, uit. “Problemen worden sneller opgelost, vaak al voor ze ontstaan. Installaties zijn continu up-to-date en we voldoen aan alle wettelijke verplichtingen.”

ahold delhaize
Legionellapreventie: complexiteit onder controle

Gevraagd en ongevraagd

“ENGIE geeft gevraagd én ongevraagd advies. Op het gebied van duurzaamheid bijvoorbeeld zie ik ENGIE als een voorloper. Ze triggeren en inspireren. Dat houdt ons scherp.” Hans Rietveld, director facility en health services Ahold Delhaize Nederland: 

Waarom ENGIE?

Na een selectieprocedure kwam in 2014 dus ENGIE uit de bus.

“Het gevoel was goed. Referentie Ahold Delhaize ENGIE voor totale technische ontzorging Hans Rietveld, director facility & health services Ahold Delhaize Nederland: En ENGIE kon voldoen aan onze vraag naar complete ontzorging.

Als Ahold Delhaize heb je te maken met een eigen technische dienst die onder invloed van de vergrijzing krimpt

''Techniek is niet onze core business. Reden om te zoeken naar een partner die qua kennis en innovatief vermogen voor ons wel die specialistische taak kan invullen” Beide partijen sloten in 2014 in eerste instantie één landelijk prestatiecontract voor het onderhoud en beheer van alle elektrotechnische- en beveiligingsinstallaties in de genoemde grotere panden. In stappen kwamen daar de werktuigbouwkundige installaties, in 2016, en tot slot ook de sprinkler- en brandmeldinstallaties in 2018 bij

Oplossing ENGIE

“ENGIE geeft gevraagd én ongevraagd advies. Op het gebied van duurzaamheid bijvoorbeeld zie ik ENGIE als een voorloper. Ze triggeren en inspireren. Dat houdt ons scherp.” Hans Rietveld, director facility & health services Ahold Delhaize Nederland.

‘Niets is te veel’

“Binnen het partnership zijn we continu bezig elkaar naar grotere hoogten te brengen”, stelt Grootjen. “We zijn op een open en eerlijke manier voortdurend met elkaar in gesprek. Wat hierbij opvalt, is dat voor de mensen van ENGIE eigenlijk niets te veel is. Voor elk vraagstuk hebben ze een oplossing. Ook wanneer de vraag net buiten hun directe scope valt.”

“Ze geven gevraagd én ongevraagd advies. Op het gebied van duurzaamheid bijvoorbeeld zie ik ENGIE als een voorloper. Ze triggeren en inspireren. Dat houdt ons scherp”, vult Rietveld zijn collega aan. “Als er geen gekke dingen gebeuren, zie ik ons in de toekomst verder samen vooruitgaan. Waarbij het accent de komende tijd wat mij betreft ligt op duurzaamheid. Wat ENGIE op dit vlak bij anderen presteert, vormt voor mij een inspiratie. Ervaring waar ik graag nog meer gebruik van maak.”

“Samen steeds verder ontwikkelen. Met als resultaat steeds beter presterende technische installaties én de mogelijkheid om stappen te zetten op het vlak van duurzaamheid.” Met deze woorden typeert Rietveld de strategische partnership tussen Ahold Delhaize en ENGIE. Een relatie die de afgelopen jaren op basis van goed presteren en vertrouwen steeds hechter is geworden.