Healthcare

ENGIE brengt energierekening Envida fors omlaag

Maastricht
2018

De Limburgse zorgorganisatie Envida wilde in haar woon-zorgcentrum La Valence in Maastricht besparen op de energierekening. Dit met behoud van comfort voor bewoners, bezoekers en medewerkers. Envida koos in 2016 voor ENGIE Services Zuid om de uitdaging te realiseren. Een keuze op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding, zo geeft de manager vastgoedbeheer van de zorgorganisatie aan. Deze keuze heeft Envida over 2017 en 2018 een besparing op de energiekosten van 20 procent opgeleverd en voor dit jaar zal de besparing uitkomen op 25 procent. En ook de bewoners zijn tevreden. 

Ontdek ENGIE Healthcare
ENGIE Healthcare & Envida
Image

Envida & ENGIE

Toine van Oirschot, manager vastgoedbeheer Envida: "Onderhoud en beheer van een complexe installatie als een WKO is specialistisch werk. Dus heb je specialisten nodig om aan te pakken wat er misgaat. Die specialist hebben we in ENGIE gevonden."

Uit analyse van ENGIE bleek al snel dat de bestaande Warmte-Koudeopslag (WKO)-installatie, die het zorgcentrum gebruikt voor het verwarmen en koelen van het gebouw, niet goed functioneerde. “We konden aantonen dat met een aantal aanpassingen aan deze installatie en de warmteafgifte-systemen op jaarbasis een besparing van 25 procent op de energierekening mogelijk was. Dit door minder gebruik van gas en elektra. De verschillende systemen bleken niet goed op elkaar afgestemd waardoor met name het gasverbruik van La Valence onnodig hoog was”, legt ENGIE-energie-consultant Mark Verheijen uit. Zo bleken bijvoorbeeld de gasgestookte ketels in het woon-zorgcomplex veel in bedrijf te zijn. Terwijl deze beperkt zouden moeten bijspringen. Dit alleen wanneer de WKO-installatie niet voor een aangename temperatuur kan zorgen.

Dat de WKO-installatie niet goed functioneerde, wist Envida zelf ook wel. “Er is in de loop der jaren veel aan geknutseld”, weet Toine van Oirschot, manager vast- goedbeheer van zorgorganisatie Envida. “Onderhoud en beheer van een complexe installatie als een WKO is echter specialis- tisch werk. Dus heb je specialisten nodig om aan te pakken wat er misgaat. En die specialist hebben we in ENGIE gevonden. Begin dit jaar zijn de laatste belangrijke aan- passingen doorgevoerd.” Een traject waarover Van Oirschot tevreden is. “Ik heb ENGIE leren kennen als een gedreven club als het gaat om technische kennis en kunde en zeker ook wat betreft energiebesparingsadvies.”

Kostenneutrale oplossingen 

Om tot de genoemde besparing van 25 procent te komen, hebben Envida en ENGIE gekozen voor een innovatieve contract- vorm. Een EnergiePrestatieContract dat Envida garantie biedt op energiebesparing in combinatie met een onderhoud- en beheercontract voor de WKO-installatie.

Dit betekent voor Envida een kostenneutrale oplossing. De besparing op de energie- rekening staat namelijk gelijk aan de kosten voor het onderhoud en beheer van de WKO. Dit is wat Verheijen betreft het unieke van dit project. “En daar blijft het niet bij, want we blijven als ENGIE de komende jaren in een beheer- en monitoringrol bij La Valence betrokken. Zodat we het optimaal functioneren van de WKO-installatie kunnen blijven waarborgen”, benadrukt hij. Dankzij deze monitoring voldoet Envida nu ook aan de wettelijke verplichting per 1 juli 2019 van een Energieregistratie- en bewakingssysteem (EBS). “Als ENGIE zien we deze integrale aanpak als dé manier om de volledige verantwoordelijkheid voor afgesproken prestaties te nemen”, vat Verheijen samen.

Comfort bewoners leidend

Het bijzondere van dit project vindt Verheijen dat het hier gaat om een complex waar mensen wonen. “Het comfort van de bewoners staat dus voorop. Een situatie waarmee we als ENGIE bekend zijn. Aan ons om te zorgen dat alle bewoners zich hierbij prettig voelen.”