Welke laadpaal past het beste bij uw auto? Keuzehulp: de beste laadpaal voor uw type auto

Kies uw merk en type auto en kijk welke laadpaal het beste past bij uw situatie. U krijgt direct een overzicht van de verschillende mogelijkheden. U kunt kiezen voor een volledig pakket, u kiest een laadpaal en ENGIE komt hem plaatsen en installeren. Of u plaatst de laadpaal zelf en laat ons de installatiecheck doen. Zowel het kopen als het huren van een laadpalen is mogelijk.

Welke laadpaal is in welke situatie geschikt?

U kiest voor elektrisch rijden, gefeliciteerd! Nu nog een geschikte laadpaal. Maar welke laadpaal moet u nemen? Welke laadpaal hoort bij welke auto? Hoe kiest u het juiste laadstation voor uw elektrische auto, en is uw meterkast hier geschikt voor? We vertellen u graag alles over de verschillende laadpalen, waar u op moet letten en welke het best geschikt is voor uw situatie en uw auto.

Hoe u het beste oplaadpunt kiest

Er zijn 3 belangrijke factoren om rekening mee te houden bij de keuze voor een laadpaal. Stel uzelf deze vragen om de beste oplossing voor u te ontdekken:

  1. Wat is het laadvermogen van uw auto als u thuis wilt laden?
  2. Wat is het vermogen van uw elektriciteitsaansluiting (in uw meterkast)?
  3. Wat is het (gewenste) vermogen van uw laadpunt?

Wij helpen u om deze vragen te beantwoorden om de juiste keuze voor een laadstation te maken!

1. Het laadvermogen van uw elektrische auto

Elke auto heeft een bepaald laadvermogen, uitgedrukt in kW (kilowatt). We hebben voor alle elektrische auto’s de laadvermogens op een rijtje gezet. Klik op uw model en vind het laadvermogen van uw auto!

Waarom is het laadvermogen van uw auto belangrijk? 

Het laadvermogen van uw auto bepaalt mede de laadtijd van uw auto. Wanneer uw laadpunt minder kan leveren, duurt het simpelweg langer voordat de accu vol is. Aan de andere kant kan het laadpunt nooit meer vermogen leveren dan de boordlader van de auto aan kan. Daarom is het belangrijk dat dit goed op elkaar afgestemd is.

2. Wanneer is uw elektriciteitsaansluiting geschikt voor een laadstation?

Elektriciteitsaansluitingen in Nederlandse woningen worden gekenmerkt door een 1-fase of een 3-fase aansluiting. Bij een 1-fase elektriciteitsaansluiting kunt u geen 3-fase laadstation installeren, tenzij u ook de meterkast laat aanpakken. Twijfelt u of uw elektriciteitsaansluiting voldoende vermogen heeft? Vraag dit dan (tijdig) na bij uw installateur of uw netbeheerder. Zo komt u niet voor verrassingen te staan bij de installatie van uw laadstation.

Het verschil tussen 1-fase en 3-fase laden

Grofweg zijn er twee soorten vermogens waarmee geladen kan worden: 1-fase en 3-fase. Een 3-fase laadstation kan meer vermogen op hetzelfde moment leveren dan een 1-fase laadstation. Bij gebruik van 3-fase laden wordt de accu dus sneller opgeladen dan bij 1-fase.

Wanneer de boordlader van uw auto 3-fase laden ondersteunt, heeft u ook een 3-fasen elektriciteitsaansluiting nodig om het maximale laadvermogen te kunnen realiseren. Over het algemeen ondersteunt een auto met een laadvermogen van 11 kW het 3-fasen laden. Check dit altijd nog wel in de specificaties van uw auto, er zijn namelijk auto’s die alleen laden op 1-fase ondersteunen.

Bij een 3-fasen elektriciteitsaansluiting komt er via drie kabels minimaal 25 ampère per fase binnen in de meterkast. Een 3-fase aansluiting wordt in de volksmond weleens krachtstroom genoemd, maar dat is het niet. Krachtstroom wordt door een installateur aangelegd door 2 van de 3 fasen te combineren om zo 400V te kunnen leveren, dat kan dus alleen wanneer u al over 3 fasen beschikt in de meterkast.

3. Kies het juiste vermogen van uw laadpunt

Hoeveel vermogen uw oplader nodig heeft hangt voornamelijk af van het laadvermogen van uw auto. Wanneer u bijvoorbeeld een 3-fase lader installeert terwijl de boordlader van de auto werkt met 1-fase, dan levert uw oplaadpunt overcapaciteit. De laadsnelheid wordt dan beperkt door uw auto. Wanneer uw auto, laadstation en meterkast 3-fase laden ondersteunen, dan neemt de oplaadtijd af. Een auto met laadvermogen van 11 kW werkt het best samen met een laadpunt van 11kW.

Laadpaal advies

De beste laadpaal voor uw auto

Laadstation vs. stopcontact

Waarom zou u eigenlijk een laadstation aanschaffen als u uw elektrische auto ook kunt laden via een stopcontact? Een stopcontact kan prima werken als noodoplossing als u echt even niet anders kunt, maar als standaard laadpunt raden we een laadstation aan. Dat heeft twee redenen:

  • De laadtijd. Met een normaal stopcontact duurt het in veel gevallen wel 10x zo lang om uw auto volledig op te laden.
  • Een oplaadpunt is stukken veiliger dan een stopcontact. De auto vraagt te allen tijde zoveel de accu wil en het stopcontact maximaal kan geven. Hierbij worden aarding en kortsluiting niet volledig gecontroleerd (mode 1 laden). Ontstaat er kortsluiting, dan stopt de auto dus niet automatisch met laden en ontstaat er brandgevaar.

Eigen laadpaal vs. openbaar laden

Waarom uw eigen laadstation aanschaffen als u ook kunt laden bij openbare laadpalen? Wellicht staan er al oplaadpunten in de straat, wijk of bij uw werk. Veel elektrische rijders hebben liever een eigen oplader.

Doorslaggevende factoren om toch te kiezen voor een eigen laadpunt zijn:

  • Een locatie naar keuze 
  • De beschikbaarheid van de laadpaal 
  • De laadkosten

Tip: kies voor een laadpunt met dynamic load balancing

Het gebruik van een laadstation kan zorgen voor overbelasting van uw elektriciteitsaansluiting. Dynamic load balancing voorkomt dit. Dit zorgt ervoor dat het opladen van uw auto wordt aangepast naar het beschikbare vermogen. Staat uw wasmachine aan? Dan laadt de auto minder snel. In de praktijk staat het laadstation continu in contact met een slimme module in de meterkast. Deze module monitort continu hoeveel vermogen er op dat moment beschikbaar is. Alle elektrische apparaten in huis hebben voorrang op het laadstation. De overige capaciteit is beschikbaar voor het opladen van de auto. Op die manier wordt er veilig en optimaal gebruik gemaakt van de stroomaansluiting en wordt overbelasting voorkomen.

Auto opladen op het werk

Aangezien u met een elektrische auto niet overal kunt “tanken”, is het fijn als er opladers zijn op de plekken waar u vaak komt. Het is dus erg handig om uw auto op het werk op te kunnen laden! U kunt uw werkgever benaderen om een zakelijke laadpaal aan te schaffen. Als ondernemer hakt u natuurlijk zelf de knoop door. Speciaal voor zakelijke klanten bieden we als ENGIE namelijk allerlei interessante opties, waaronder een paal met een logo en in de huisstijl van het bedrijf, de mogelijkheid om per gebruiker af te rekenen en een installatieservice. Zo wordt het nog interessanter om te investeren in duurzaam vervoer! Bekijk de zakelijke opties voor het opladen van elektrische auto’s.

Abonnementen voor elektrisch laden

Om een laadpaal in gebruik te nemen hebt u in veel gevallen een backoffice-abonnement nodig. Zonder zo’n abonnement kan een laadpunt niet registreren welke gebruiker er aan het laden is. Bij een slimme laadpaal hebt u altijd een abonnement nodig, de AutoStart-modellen zijn zonder abonnement direct operationeel.

Met een abonnement worden alle laadsessies en het verbruik overzichtelijk geregistreerd. Een backoffice-abonnement betekent automatische facturatie, toegangsbeheer, en extra functies. U kunt bijvoorbeeld live de laadstatus zien en zelf instellen op welke tijdstippen uw laadpaal werkt. De automatische facturatie maakt het mogelijk om eventueel per gebruiker het verbruik te factureren. Bekijk de backoffice-abonnementen bij een laadstation.

Laadpas van ENGIE

Tevens is een pas of laaddruppel nodig om uw eigen auto op te laden. Naast toegang tot uw eigen laadstation(s) geeft de ENGIE laadpas of sleutelhanger ook toegang tot alle publieke laadpalen in Nederland én alle laadpalen binnen ons netwerk in het buitenland. Bij onze laadpas hoort een laadabonnement. Er zijn geen vaste maandelijkse kosten verbonden aan dit abonnement. In plaats daarvan betaalt u naast de energiekosten €0,15 per oplaadbeurt. Het maakt daarbij niet uit of u uw auto helemaal of maar voor de helft oplaadt. Laadt u uw auto een tijd helemaal niet openbaar op? Dan betaalt u dus ook geen abonnementskosten! Naast de abonnementskosten betaalt u ook de kosten die de eigenaar van het openbare laadpunt heeft ingesteld. Deze kosten verschillen per oplaadpunt. Meer over de laadpas van ENGIE.